Yksi Akaan historian kulmakivistä on Toijalan asema – Lukija peräänkuuluttaa aseman alkuperäisen nimen säilyttämistä

Toijalan rautatieasema 1950-luvulla Erkki Janssonin kuvaamana.

Varsin useille, jotka eivät ole lukeneet tohtori Seppo Suvannon kirjoja Akaan historiasta, on epäselvää, miten Akaan pitäjä, kunta ja kaupunki ovat vuosien kuluessa syntyneet. Internetistä hakusanalla ”Akaa Wikipedia” saa pikaisesti perustiedon nykyisen Akaan aikaisemmista vuosista.

Sääksmäen suuresta emäpitäjästä Akaan pitäjä erotettiin vuonna 1843, ja kuntakokouksen päätöksellä vuonna 1870 perustettiin Akaan kunta. Kunnasta erotettiin Urjala ja Kylmäkoski omiksi kunnikseen. Vuonna 1932 osasta Akaata muodostettiin Viialan kunta. Akaan kunnasta perustettiin Toijalan kauppala vuonna 1946. Kauppalasta ja Viialan kunnasta tuli Akaan kaupunki 1.1.2007. Myöhemmin myös Kylmäkoskesta tuli Akaan kaupunginosa.

Niille epätietoisille, jotka kysyvät, mikä Akaa on, voidaan vastata, että se on nelikirjaiminen ristisanapaikka Pirkanmaalla ja sinne pääsee nousemalla junasta Toijalan rautatieasemalla.

Turun rautatien linjauksista oli monia suunnitelmia 1860-luvulla. Suunnitelmista valittiin senaatin hyväksymä vaihtoehto, jossa Turun rautatie kohtaa Hämeenlinna–Tampere-rautatien Akaan kunnan Toijalan kirkonkylässä. Näin Akaan kuntaan rakennettiin 1870 luvulla valtion rautateiden ensimmäisen risteysaseman rakennukset ja ratapiha. Toijalan rautatieasema vihittiin rautatieliikenteen käyttöön juhlallisin menoin arvovaltaisten vieraiden läsnäollessa 22. kesäkuuta 1876.

Vanha asemarakennus purettiin vuonna 1963, mutta vanhoista ovat jäljellä vielä asemapäällikön talo ja veturitalli. Toivon menneiden sukupolvien työlle arvostusta. Akaan kaupungin imago ei muutu vaihtamalla Toijalan aseman nimeksi Akaan rautatieasema.


Touko Sirkesalo

Vuonna 1939 Toijalan asemalle Akaaseen junantuoma

TERVE!

Tämä sisältö on lehden tilaajille.
Tutustu 5 viikkoa vain 1,90 €.