Kaupunginjohtajan poikkeusehdotus meni VR:llä läpi – Akaaseen voi nyt löytää junalla, vaikkei tuntisi Viialan ja Toijalan asemia

Akaan asemat löytyvät VR:n uudessa sovelluksessa reittihaun tuloksissa, kun hakusanaksi kirjoittaa kaupungin nimen.

Akaan saavutettavuus junalla on pitkään ollut kiinni siitä, että kulkuyhteyttä etsivä tietää kirjoittaa VR:n matkahaun ”mistä matkustat”-kohtaan Akaan sijaan ”Viiala” tai ”Toijala”. Kesäkuun puolivälistä alkaen käyttöön otetussa junayhtiön uudessa sovelluksessa Akaa-sanalla kuitenkin löytää junayhteyden Akaaseen, sillä VR on lisännyt Toijalan ja Viialan asemien perään sulkuihin maininnan Akaasta.

Ensimmäistä kertaa ihmisen ei siis kulkuyhteyksiä selvittäessään tarvitse tietää, että päästäkseen junalla Akaaseen hänen täytyy hakea yhteyksiä Toijalaan tai Viialaan.

VR:n digitaalisten kanavien suunnittelusta vastaava Panu Korhonen kertoo, että asia sai alkusysäyksensä keväällä Akaan tuoreen kaupunginjohtajan Antti Peltolan yhteydenotosta.

– Hän oli kuulemma pariinkin kertaan ollut yhteydessä VR:n hallintoon, josta tällaiset ehdotukset ohjataan meille alemmalle portaalle. Peltola pohti, miten Akaa saataisiin näkyviin raideliikenteessä.

Korhonen päätti testimielessä kokeilla Akaa-nimen lisäämistä Toijala- ja Viiala-nimien perään reittihakujärjestelmässä, sillä hän tiesi, että hakujärjestelmä hakee asiakkaan antamaa hakusanaa koko nimikentästä eikä vain sen ensimmäisestä sanasta. Kokeilu onnistui, joten Akaa-maininta otettiin mukaan uuteen sovellukseen.

Kaupunginjohtaja Antti Peltola kertoo halunneensa ensi töikseen Akaassa korjata sen puutteen, että junayhtiö ei tunnista Akaan nimeä.

– Se oli selvä puute. Siitä syntyi ihmisille väärä käsitys siitä, onko Akaassa juna-asemaa vai ei. Hienosti siellä suhtauduttiin tähän huoleen ja otettiin asia tarkasteluun. Mukava kuulla, että Akaa on nyt saatu hakutoiminnossa näkyviin.

Muutokset vain Akaan tapaukseen

VR ei aio toteuttaa samanlaista kunnan nimen lisäämistä muiden kuntien eri nimisten asemien perään. Korhosen mukaan se olisi liian työlästä, joten Akaa jää toistaiseksi yksittäiseksi poikkeukseksi. Muutosta ei Akaan kohdallakaan tehdä nyt käytössä olevalle vr.fi-verkkosivulle tai vanhaan yhä käytössä olevaan mobiilisovellukseen.

– Vanhojen järjestelmien tietojen muuttaminen on aika vaikeaa. Kun vanhoja tietoja muutetaan, on aina riski, että jotain järjestelmässä menee rikki.

Korhonen kertoo, että Akaa-mainnnalla täydennetyt versiot Toijalan ja Viialan asemien nimistä otetaan jo käytössä olevan uuden sovelluksen lisäksi mukaan uusien tämän vuoden aikana julkaistavien verkkosivujen reittihakutoimintoon.

Suomen rataverkostoa ja asemia hallinnoivan Väyläviraston rautatieliikennejohtajan Markku Nummelinin mukaan Suomessa on lukuisia muitakin kuntia, joissa yksikään asema ei kanna kunnan nimeä. Akaan kohtalotovereita ovat esimerkiksi Sastamala, Vantaa, Orimattila ja Raasepori. Osassa näistä on tosin vain yksi asema, jonka nimi ei vain ole sama kuin esimerkiksi kuntaliitosten seurauksena perustetun kunnan nimi.

Nummelin muistuttaa, että jo 1800-luvulta alkaen, jolloin junat alkoivat liikennöidä Akaaseen ja Akaan kaupunki kantoi nykyistä nimeään, asema nimettiin Toijalan asemaksi. Toijalan ja Viialan asemat ovat siis vanhoja ja nimiltään varsin tunnettuja.

– Kaupungit muuttuvat hallintoalueina paljon useammin kuin asemien nimet. Aina nykyäänkään asemalle ei haluta kaupungin nimeä, vaikka se olisi ainoa asema. Näin on ehdotettu esimerkiksi Kerimäellä, jonka aseman nimeä on ehdotettu vaihdettavaksi kunnan nimestä paikallisen kylän nimeen.

TERVE!

Tämä sisältö on lehden tilaajille.
Tutustu 5 viikkoa vain 1,90 €.