Hidastetöyssyjen paikoilleen palauttaminen on Hukarissa jokakesäinen riesa – ”Todennäköisesti joku irrottaa ne rautakangella”

Akaan kaupungin kunnossapitotyöntekijä Vesa-Matti Vienola näyttää hidastepalaa, jonka hän on tänä kesänä uusinut. Vienola hoitaa kesäaikana yksin Viialan ja Kylmäkosken alueilla muun muassa hidastetöyssyjen korjaukset ja pientareiden niittämiset.

Viialassa Hukarin asuinalueella Työmiehenkadulla autoilijoiden nopeudet pyritään pitämään maltillisina kahdella hidastetöyssyllä. Kaikki eivät selkeästikään arvosta hidasteita, sillä Akaan Seudun paikalliselta asukkaalta saaman vinkin mukaan hidastetöyssyistä on irrotettu jo todella monen vuoden ajan paloja. Hidastepaloja on irrotettu niin, että hidasteen läpi on mahdollista ajaa vauhtia hidastamatta.

– Nämä palat ovat pultattu ja liimattu bitumilla kiinni paikoilleen. Todennäköisesti joku irrottaa ne rautakangella. Työkaluja on pakko olla mukana, sillä muuten hidastepaloja ei saa irti, kertoo kerran kesässä palat takaisin paikoilleen asentava Akaan kaupungin kunnossapitotyöntekijä Vesa-Matti Vienola.

Hän kertoo hidasteiden rikkomisen olevan alkukevään tai -kesän ilmiö, joka on toistunut monena vuotena. Vienola muistelee, että aluksi rikkoja heitti hidastepalat tienvarrella olevalle pellolle. Kun kunnossapitotyöntekijän oli helppo laittaa samat palat takaisin paikoilleen, muutti rikkoja toimintaansa ottamalla palat mukaansa.

– Meillä on nyt onneksi varastossa uusia paloja, joten asentelen sieltä niitä paikoilleen, Vienola kertoo.

Kustannuksia tulee, ja työaika on jostain pois

Aivan halpaa ei hidastepalojen paikoilleen asentaminen ole kaupungille. Vienola arvioi työhön kuluvan noin neljä tuntia. Kun kustannuksiin lisätään materiaali- ja kilometrikulut tulee hintalapuksi 500–1000 euroa.

– Ja se on aina ylimääräistä hässäkkää. Työaika, jonka käytän näiden korjaamiseen, on pois jostain muusta työstä, Viialan ja Kylmäkosken kesäajan tiehuollosta yksin vastuussa oleva Vienola toteaa.

Tänä kesänä Työmiehenkadulta, Akaan kaupungin varikon lähistöllä olevasta hidastetöyssystä lähti kaksi hidastepalaa. Joskus paloja on irrotettu neljästä viiteen.

Vienola pitää hidastetöyssyjä tärkeinä paikoilla, joille ne on asennettu. Työmiehenkadulla kulkee muun muassa pieniäkin lapsia itsenäisesti koulumatkoillaan.

– Hidastetöyssyt ovat todella tehokkaita siihen, mihin ne on tarkoitettu. Sitten kun Hukarin aluetta aletaan asvaltoimaan, muutetaan nämäkin töyssyt kiinteiksi asvalttihidasteiksi, Vienola kertoo.

Hän ei osaa sanoa tarkalleen, koska tämä tulee tapahtumaan.

Työmiehenkadulla on nähty myös erikoisia ajolinjoja. Hukarin asuinalueen suunnalta tullessa, ennen hidastetöyssyä, tiestä erkanee kevyenliikenteenväylä. Vienola kertoo joskus nähneensä, kuinka kevyenliikenteenväylää käytetään hidastetöyssyn ohituskaistana.

Hukarin alueella Työmiehenkadulla osa moottoriajoneuvojen kuljettajista oikaisee oikealla näkyvän kevyenliikenteenväylän kautta ohittaen hidastetöyssyt.

Hukarin asuinalueen alkupäässä Työmiehenkadulla on toinen hidastetöyssy, josta katoaa paloja joka vuosi.

Työmiehenkadulla on pitkä suora, jonka molemmissa päissä on hidastetöyssyt.

TERVE!

Tämä sisältö on lehden tilaajille.
Tutustu 5 viikkoa vain 1,90 €.