Lisäraiteita akaalaisille vai tunnin juna Tampereelta Helsinkiin? Sanna Marin Toijalan torilla: ”Pääradan kunnostaminen on ykkösasia”

SDP:n tamperelainen varapuheenjohtaja Sanna Marin haluaa pääradalle kunnostuksen, lähiliikennettä ja nopeampia yhteyksiä. Kuva: Mikko Peltoniemi.

Tunnin junayhteys Tampereen ja Helsingin välillä on viime aikojen keskustelussa sysännyt Akaankin tarvitsemat lisäkiskot ja -junavuorot sivuraiteelle. Tunnin junaa on aseteltu nykyiselle pääradalle, jossa moinen nopeus ei kuitenkaan onnistu edes kunnostuksen ja osittaisten oikaisujen avulla.

Akaan Seutu haastatteli viime vuonna aiheesta Liikenneviraston Suunnittelu ja hankkeet -toimialan johtajaa Mirja Noukkaa. Noukka kertoi, että lisäraide tai kohtauspaikat eivät vielä nopeuta matkaa. Radan oikaisu nopeuttaisi, mutta sekään ei toisi tunnin junaa.

– Jos halutaan 200 tai 250 kilometriä tunnissa matkanopeudeksi, täytyisi oikaista rataa muutamissa kohdissa. Silloin saataisiin tiputettua kymmenen minuuttia matka-ajasta, Noukka sanoi.

Tämän hetken nopein yhteys Mansesta Stadiin tai toisin päin on yksi tunti ja 32 minuuttia.

Päärata on todella monen maakunnan asia

Helsingin Sanomat kirjoitti perjantaina 5. huhtikuuta, että tunnin juna -hankkeessa on pohdittu kokonaan uuden raideyhteyden rakentamista kahden kaupungin välille. Radan pitää olla nykyistä päärataa suorempi, jotta sillä voisi ajaa erittäin nopeilla junilla, jotka kulkisivat jopa lähes 300 kilometrin tuntinopeudella. Silloin Tampere–Helsinki-välin juna voisi olla aidosti tunnin juna, joka kulkisi vielä lentoasemankin kautta.

– Se on valtava hanke, jossa pitää tutkia, onko parempi panna nykyinen ratalinjaus kuntoon vai rakentaa täysin uusi, suunnittelujohtaja Juho Hannukainen VR:ltä sanoi Hesarin jutussa, jonka mukaan hankkeen hinta on noin 5,5 miljardia euroa.

Sanna Marin puhui Toijalan torilla akaalaisille muun muassa ilmastonmuutoksesta ja lastemme tulevaisuudesta.

Akaan Seutu kysyi lauantaina Toijalan torilla Sosialidemokraattisen Puolueen tamperelaiselta varapuheenjohtajalta Sanna Marinilta, pitäisikö Tampereen ja Helsingin välille saada tunnin juna vai Akaata ja akaalaisiakin hyödyntävät lisäraiteet muuta liikennettä varten.

– Joka tapauksessa päärata pitää laittaa kuntoon, ja totta kai lähiliikennettä ja työmatkaliikennettä tarvitaan, koska meidän pitää vastata myös ilmastokysymykseen, Marin totesi.

Hänen mukaansa on todella tärkeää, että ihmiset voivat liikkua Akaasta junalla töihin Tampereelle tai Helsingin suuntaan.

– Meidän vaaliohjelmassamme lukee, että panostetaan nopeisiin raideyhteyksiin ja myös työmatkaliikenteeseen. Nämä eivät ole toisiansa poissulkevia, ja näen, että pääradan kunnostaminen on ykkösasia.

Mutta onko se tärkeämpi kuin tunnin yhteys, joka vaatii kokonaan uuttaa ratalinjausta ja omat miljardinsa?

– Jos laitetaan päärata kuntoon, silloin pääsee Tampereelta myös nopeammin Helsinkiin.

Nykyistä linjausta ja nykyisiä ratoja pitkin ei tunnissa pääse.

– Se voi olla, mutta en laittaisi näitä vastakkain. Päärata pitää kunnostaa, ja siitä ainakin itse olen koko ajan puhunut.

Siis työmatkaliikennettä lähijunilla kaikille asemille vai tunnissa Tampereelle tai Helsinkiin?

– Mehän voimme tehdä molemmat. Kyllähän meillä tälläkin hetkellä menee junia, jotka eivät pysähdy kuin Tikkurilassa. Sitten meillä on junavuoroja, jotka pysähtyvät muilla asemilla.

Mutta tuntiin ei pääse tällä radalla, vaikka kuinka painaisi.

– Lentorataahan on esitetty, mutta meillä ei puolue ole vielä ottanut kantaa yksittäisiin ratahankkeisiin. Tämä pitää katsoa kokonaisuutena. Pääradan kunnostaminen on todella monen maakunnan asia. Lapin, Oulun, Satakunnan, Keski-Suomen, Hämeen, Pirkanmaan, Pohjanmaan. Sitä me olemme yhdessä ajaneet, Marin toteaa.

Sanna Marin jutteli lauantaina Toijalan torilla muun muassa pitkän linjan akaalaisdemari Raija Toivosen kanssa. Kuva: Mikko Peltoniemi.

TERVE!

Tämä sisältö on lehden tilaajille.
Tutustu 5 viikkoa vain 1,90 €.