Tuki- ja liikuntaelinterveyden lähettiläs Esko Kaartinen korostaa yli kaiken liikunnan merkitystä vaivojen ennalta ehkäisyssä ja hoidossa

Ortopedi Esko Kaartinen on ollut Suomen Nivelyhdistyksen puheenjohtaja ja kouluttaa paljon Suomessa ja ulkomailla.

Vanha sanonta ”liike on lääke” pitää paikkansa myös tuki- ja liikuntaelimistön ylläpidossa. Tämä oli pääviesti helsinkiläisen ortopedin Esko Kaartisen pitämässä luennossa Toijalan Sampolassa 14. maaliskuuta.

Yli miljoonalla suomalaisella on jokin tuki- ja liikuntaelinvaiva eli tule-vaiva.

– Tarvitsemme aikamoisen määrän liikuntaa, jotta elintoimintomme pysyvät moitteettomina. Tätä pitäisi painottaa jo lapsille etenkin nykyään, kun moni vain istuu tietokoneella tai näpertää kännykkää. Tutkimusten mukaan puutteellinen liikunta ja liika istuminen todennäköisimmin vaarantavat terveytemme, Esko Kaartinen sanoo.

Hän karrikoi viestiä sanomalla, että historiassa kaikki meni hyvin, kunnes joku keksi tuolin.

Liikkumattomuuden ja istumisen lisäksi merkittäviä tule-sairauksien riskitekijöitä ovat elintavat sekä yli- ja alipaino. Toki myös esimerkiksi iällä ja perintötekijöillä on merkitystä.

Tule-vaivat ovat masennuksen jälkeen suurin syy toimintakyvyttömyyteen.

– On tärkeää huomata, että voimme itse vaikuttaa vaivojen ilmaantumiseen ja kehittymiseen. Vanhetessa nivelten liikkuvuus ja lihasmassa vähenevät luontaisesti, mutta sille voi jossain määrin tehdä jotain.

Lihakset tukevat niveliä

Sampolaan saapui paljon väkeä kuuntelemaan luentoa.

Nivelrikko on yleisin nivelsairaus. Se on varsinaisesti nivelruston sairaus, mutta sen vaikutukset

ulottuvat laajalti myös muihin nivelen rakenteisiin.

Vammojen ohella suurimmat yleiset riskitekijät sille ovat liikkumattomuus, ikä, ylipaino ja perintötekijät. Usein oireilu kuten kipuilu alkaa sairauden ollessa jo aika pitkällä.

– Nivelrikkoa ei voi parantaa, mutta sen pahenemisvauhtiin voi vaikuttaa. Liikunnan avulla saa vahvemmat lihakset, jotka tukevat niveliä. Mikä tahansa liikunta on parempi asia kuin liikkumattomuus, ortopedi Esko Kaartinen korostaa.

Toki kannattaa suosia sellaisia liikuntamuotoja, joissa niveliin ei tule vahvaa kuormitusta. Tanssiminen, vesivoimistelu tai pyöräileminen ovat monille sopivia liikuntatapoja.

Jos on ylipainoa, laihduttaminen helpottaa oireita.

– Välimeren tai Itämeren ruokavaliota suositellaan, mutta tärkeää on myös se, että paljonko syö.

Tärähtävää liikuntaa osteoporoosiin

Joka kolmas nainen ja joka viides yli 50-vuotias mies saa osteoporoosiin liittyvän murtuman loppuelämänsä aikana. Osteoporoosissa luut haurastuvat vähitellen.

Esko Kaartinen sanoo, että lapsuudessa ja nuoruudessa luodaan perusta lujalle luustolle. Toisaalta luusto uusiutuu kymmenen vuoden välein. Ikääntyessä luukudosta kuitenkin menetetään enemmän kuin uutta tulee tilalle.

– 30 ikävuoden jälkeen aletaan mennä alamäkeä luuston suhteen. Meitä ei ole luotu elämään niin pitkään, kuin nykyään elämme.

Osteoporoosiin suositellaan tärähdystä sisältävää reipasta liikuntaa. Täytyy myös huolehtia riittävästä kalsiumin, proteiinin ja D-vitamiinin saannista.

Tupakointi olisi syytä lopettaa ja käyttää alkoholia kohtuudella jos lainkaan.

Huomio ergonomiaan töissä

Selkä- ja niskakivut ovat tuttuja lähes jokaiselle. Niissä ennuste on enimmäkseen hyvä, ja oireet ovat usein – toki eivät aina – lihasperäisiä.

– Itsehoito kannattaa aloittaa heti vaivojen alettua. Aiheuttaja on aina silti syytä jossakin mitassa kartoittaa ja huomioida myös jatkossa, ortopedi korostaa.

Tulehduskipulääkkeet rauhoittavat kipua. Myös lihaksia rentouttavista lääkkeistä voi joskus olla apua.

Oireilevaan kohtaan kohdistuvaa kuormitusta tulee vähentää, jotta tilanne rauhoittuu. Lyhytaikainen lepo voi joskus olla tarpeen.

– Asia pitää hoitaa pysyvämmin kuntoon kuin lyhyellä sairauslomalla. Ongelma jatkuu, jos työssä palaa vanhoihin epäergonomisiin työasentoihin.

Lihasten vahvistaminen ja liikunta ylipäätään ovat tärkeää myös selkävaivojen hoidossa.

Kipu ei jalosta

Esko Kaartinen demonstroi, kuinka tasapainoa voi harjoittaa pesemällä hampaat yhdellä kädellä.

Ikääntyessä kaatumisten riski lisääntyy. Tasapainoa voi harjoitella monella tavalla. Esko Kaartinen suosittelee esimerkiksi pesemään hampaat yhdellä jalalla seisten turvaten kuitenkin sen, että kaatumista ei pääse tapahtumaan.

Koti on vaarallinen paikka. Vammaan johtavista tapaturmista 80 prosenttia tapahtuu kotona. On siis syytä esimerkiksi raivata turhat tavarat pois kulkuväyliltä. Johdot voi teipata kiinni lattiaan, jos ne ovat kulkuväylillä.

– Liikkumista helpottavien apuvälineiden käyttö on järjen käyttöä, niitä ei pidä hävetä.

Esko Kaartinen muistuttaa myös siitä, että kivusta kärsiminen ei tee kenestäkään jalompaa, eikä hoitamattoman kivun kannata antaa hallita elämää. Lääkkeitä ei pidä kaihtaa, ja ne auttavat usein akuutissa kivussa.

Krooninen kipu ei välttämättä koskaan parane, mutta useimmille löytyy keinoja kivun hillitsemiseksi.

– Monet lääkkeettömät hoitokeinot kuten musiikin kuuntelu, mindfulness ja liikunta voivat olla yhtä tehokkaita tai jopa tehokkaampiakin kuin lääkehoidot, ortopedi Kaartinen sanoo.

Tilaisuuden järjesti Akaan Seudun Ruskat -yhdistys.

TERVE!

Tämä sisältö on lehden tilaajille.
AS DIGI tutustumistarjous 8 viikkoa 3,90 €.