Pysähdy hetkeksi

Valinnan paikkoja

Maailma ympärillämme avautuu runsaana, värikkäänä ja mahdollisuuksia täynnä olevana. Se tarjoaa valtavia mahdollisuuksia ja ennen kaikkea haasteita löytää itsellemme juuri ne oikeat asiat elämään.

Oman elämän merkitykselliseksi kokeminen on ihmiselle ensiarvoisen tärkeää. Mikä on todella oleellista ja tärkeää juuri minulle tämän ajallisen elämän näkökulmasta? Entäpä kun tähyän kuoleman rajan taakse. Mitä valintoja minun tulisi tehdä elämässäni iankaikkisuuden näkökulmasta?

Ihminen on Jumalan kuva, ja hänet on luotu elämään päivittäisessä elävässä yhteydessä Luojansa kanssa. Jeesus Kristus on Jumalan rakkauden lahja ihmisen pelastukseksi. Mikä ohjaa sinun toimintojasi ja valintojasi? Miten Luojan luomisteko toteutuu sinun elämässäsi?

Pääsääntöisesti omat valintasi ja asenteesi sinulle tapahtuviin asioihin ratkaisevat, millaiseksi elämäsi tulee lopulta muodostumaan. Todettakoon tässä vanha sanonta: ”Mitä ruokit, se vahvistuu. Mitä et ruoki, se kuolee pois.” Tämän osoittavat kaikki meidän tekomme.

Kun päätät valita Jeesuksen seuraamisen tien, Hänen tahtonsa alkaa toteutua elämässäsi ja muodostaa sellaista elämää, jollaiseksi elämäsi on tarkoitettu. Myös lähimmäisen tarpeiden huomioiminen on luonnollista ihmiselle, joka elää Kristus-elämää.

”Älä jätä elämääsi oman ymmärryksesi varaan, vaan turvaa koko sydämestäsi Herraan.” Sananl. 3:5

”Hyvä on sen osa, joka ei vaella jumalattomien tavoin, ei astu syntisten teille, ei istu pilkkaajien parissa, vaan löytää ilonsa Herran laista, tutkii sitä päivin ja öin. Hän on kuin puu, vetten äärelle istutettu: se antaa hedelmän ajallaan, eivätkä sen lehdet lakastu. Hän menestyy kaikissa toimissaan.” Ps. 1:1-3

Miten mielenrauha ja tasapaino on saavutettavissa? Koko ihminen: henki, sielu (psyyke) ja keho on Jumalan kuvaksi luotu kokonainen olemus. Yhteys Kristukseen Jeesukseen, lunastajaamme, on sen sisin ydin. Ytimeen sisälle pääsemme Jumalan Sanan ja Hengen kautta. Meidän henkemme yhtyy Kristuksen Hengen kanssa mietiskelyssä, rukouksessa, Pyhän Hengen kuuntelemisessa, vastaanottamisessa ja sisäistämisessä.

Sanan tutkimisen ja omaksumisen kautta uskomme lujittuu. Kun sisin, hengellinen, voi hyvin, heijastuu se mielialaamme positiivisesti. Hyvällä mielellä ollessamme haluamme sosiaalisia suhteita toisten ihmisten kanssa. Kun olemme positiivisesti virittyneitä, suuntaudumme itsestä ulos päin. Kehomme, joka on uloin kerros, kaipaa terveellistä ravintoa, puhdasta happea sekä harjoitusta liikunnan muodossa.

Hyvinvointi näkyy ennen muuta Hengen hedelminä. ”Hengen hedelmää taas ovat rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, lempeys ja itsehillintä. Näitä vastaan ei ole laki.” Gal. 5:22-23

”Itse rauhan Jumala pyhittäköön teidät kokonaan ja varjelkoon koko olemuksenne, teidän henkenne, sielunne ja ruumiinne, niin että olette nuhteettomat Herramme Jeesuksen Kristuksen tullessa.” 1.Tess. 5:23

Muista siis, että elämäsi koostuu pääosin omista valinnoistasi. Valitse sinä elää Jeesuksen kanssa.

 

Martta Klemetti-Hyvärinen

Kirjoittaja on Toijalan adventtiseurakunnan sihteeri

TERVE!

Tämä sisältö on lehden tilaajille.
Tutustu 8 viikkoa vain 3,90 €.