Käsityökoulu Silmun oppilaat opettivat Lankariehassa pirtanauhojen kutomista

Pirtanauhan tekoon käytettiin tällä kertaa puuvillalankaa, mutta käytettävä lanka voi olla monesta materiaalista. Kuvassa Emmi Mattila, Kaija Sajakoski ja Peppiina Koivula. Kuvat Sanna Karhutaival.

Toikan Lankarieha järjestettiin tänä vuonna kaksipäiväisenä. Lankariehassa esiteltiin kutomakoneita sekä erilaisia käsityötekniikoita. Tapahtuman toisena päivänä lauantaina Käsityökoulu Silmun kakkosryhmäläiset opettivat osallistujia pirtanauhan saloihin.  Akaassa toimiva Käsityökoulu Silmu kuuluu valkeakoskelaiseen Kuvataide- ja käsityökoulu Emiliin.

Toikan Mona Yrjölä kertoi, että Lankariehaa on järjestetty niin monena vuonna, ettei hän edes muista, kuinka mones kerta on kyseessä. Yrjölän mukaan Lankarieha avulla voi muistuttaa, että Toika on olemassa. Yrjölä oli iloinen, että Silmun lapset tulivat paikalle opettamaan pirtanauhojen tekemistä. Pirtanauhojen kutomisen opettelu on hyvin ajankohtaista, koska kudonta on valittu vuoden 2019 käsityötekniikaksi.

Oppiminen huipentui opettamiseen

Pirtanauhojen kutomispisteitä oli useampia, ja lapset saivat opettaa monille, miten nauhoja kudotaan. Toijalassa asuva Kaija Sajakoski oli tullut paikalle tutustumaan päivän tarjontaan. Hän on aiemminkin käynyt Lankariehassa. Ahkerana käsityöihmisenä hän halusi kokeilla pirtanauhan tekemistä Peppiina Koivulan ja Emmi Mattilan opastamina.

− Opettajat olivat aivan ihania, Sajakoski kommentoi.

Sajakoskelle pirtanauhat olivat entuudestaan tuttuja. Hän on yrittänyt kutoa niitä aiemmin kansallispukuun, mutta kärsivällisyys ei ole riittänyt. Tilkkutyöt ja neulominen ovat hänestä mukavimpia käsitöitä, ja hän on osallistunut jo vuosia kansalaisopiston käsityökursseille.

Silmun opettaja Minna Polus kertoo, että pirtanauhatempaus on osa Lasten Pirkkasten lastenkulttuurikuukautta. Lasten Pirkkaset on Pirkanmaan kuntien yhteinen lastenkulttuurifestivaali, jonka teemana tänä vuonna on #Mun juuret. Pirtanauhojen teko sopi erityisen hyvin tämän vuoksi ohjelmanumeroksi.

Poluksen mukaan lapset olivat syksyn aikana harjoitelleet nauhojen tekoa ja tehneet farkkulaukun, jonka olkahihna tehtiin pirtanauhasta. Poluksen mielestä oppimisen huipentuma on se, kun lapset saavat opettaa toisia. Näin oppiminen ei jää vain pintapuoliseksi.

Värit ja kuviot viehättävät

Emmi Mattilan mielestä pirtanauhojen tekeminen on mukavaa.

Silmun kakkosryhmässä on tällä hetkellä seitsemän lasta, joista viisi pääsi lauantaina paikalle. Toijalassa asuva 10-vuotias Peppiina Koivula on opiskellut kaksi vuotta Silmussa. Hänen mielestään pirtanauhojen teko on kivaa, koska siihen voi laittaa erilaisia värejä, jotka näyttävät hienoilta erilaisten kuvioiden kanssa.

− Pirtanauhoista voi tehdä monenlaisia juttuja, kuten vyön tai laukun hihnan, Peppiina kertoo.

Peppiina on ennen Silmua harrastanut Käsityö- ja muotoilukoulu Näpsää. Käsitöissä hänen mielestään parasta on, kun työ on valmis ja sen voi laittaa esille.

Myös kahdeksanvuotias Emmi Mattila Toijalasta on opiskellut kaksi vuotta Silmussa. Hän pitää eniten ompelutöistä. Syksyllä tehty laukku, jonka olkahihnaksi kudottiin pirtanauha, oli hänestä mukava tehdä. Vapaa-ajallaan Emmi piirtää ja askartelee. Hän aloitti käsityöt, koska se tuntui kivalta idealta.

Kylmäkoskella asuvan Elma Tapalan mielestä käsitöissä on parasta kaikki. Yhdeksänvuotias Elma on opiskellut käsitöitä ainakin kolme vuotta. Hänen mielestään Silmussa tehty laukku on hienoin käsityö, jonka hän on tehnyt.

Kylmäkoskella asuvat yhdeksänvuotiaat Jenna Koskela ja Jaakko Pulkkinen ovat molemmat harrastaneet käsityökoulua kolme vuotta. Jennan mielestä käsitöissä parasta on se, että siinä oppii tehdessä. Myös hänen suosikkityönsä on farkkulaukku pirtanauhaisella olkahihnalla. Jaakko kertoi pitävänsä eniten ompelemisesta. He aloittivat käsityöharrastuksen, koska Jenna pitää käsitöistä ja Jaakon siskot ovat olleet Silmussa. Molemmat pitävät myös muista kädentaidoista, kuten piirtämisestä ja askartelusta. Lankariehaan opettamaan tuleminen jännitti vähän molempia.

Kärsivälliset opettajat

Toikan Lankariehassa viihtyi myös ystävällinen myymäläkoira Siru, joka keräsi paljon rapsutuksia.

Toimittaja kokeili Peppiina Koivulan ja Emmi Mattilan opastuksella tehdä pirtanauhaa. Loimilangat oli kiinnitetty pöydänjalkaan, pirtalaite lankojen välissä. Lankojen toista päätä jatkoi nauha, joka sidottiin vyötärölle. Tämän jälkeen istuttiin tuolilla niin kaukana, että lankavyyhti kiristyi. Puulastaan kieputettu lanka vietiin loimilankojen välistä toiselle puolelle, pirta nostettiin ja lanka työnnettiin kovaa kiinni valmistuvaan nauhaan. Tämän jälkeen lasta vietiin taas toiselle puolelle, pirta laskettiin ja lanka työnnettiin nauhaan kiinni.

Pirtanauhan tekeminen oli periaatteessa yksinkertaista, mutta eri työvaiheiden muistaminen oli ensialkuun hankalaa. Vaikeaa oli myös hallita käsien eri tehtävät samanaikaisesti. Peppiina Koivula ja Emmi Mattila olivat hyvin kärsivällisiä opettajia käsityötaidottoman toimittajan kanssa.

Sanna Karhutaival

 

 

TERVE!

Tämä sisältö on lehden tilaajille.