Forum Akaa

Akaan sijainti on kaksiteräinen miekka

Akaassa yritystoimintaa muutamia vuosia harjoittaneena olen havainnoinut asioita sen ympärillä niin yrittäjän kuin kuluttajankin näkökulmasta. Somessa eri portaaleissa kommentoidaan paljon palveluiden puutetta, mutta samalla yrittäjät kommentoivat asiakkaiden puutetta.

Yrittäjät kokevat asiakkaiden vähyyden johtuvan kateudesta ja siitä aiheutuvasta halusta viedä raha mieluummin tuntemattomalle naapurille viereiseen kuntaan. Olipa syy mikä tahansa, ongelmasta tarjonnan ja kysynnän välillä kertoo esimerkiksi Toijalan keskustan vuokratilojen käyttöaste. Tyhjiä tiloja on keskimäärin kymmenen pitkin raittia, ja vaihtuvuus on suuri aloittavissa pikkuputiikeissa.

Muutamaan vuoteen raitin palveluiden kiertokulkua on mahtunut monta unelmaa, joista harva tuntuu elävän pitkään. Lähinnä jännätään, montako kuukautta uusi yritys toimii.

Tarjonta myös tuntuu keskittyvän paljolti hiusten- ja kauneudenhoidon pariin sekä hampurilaisten, pizzojen ja kebabin ympärille.  Väkisin tuo laittaa miettimään, miksi kysyntä ja tarjonta tuntuu kohtaavan melko heikosti, eikä pienillä yrittäjillä tunnu startista lappuun luukulla kestävän yleensä vuotta pidempään.

Onko tarjonta ehkä keskimäärin liian homogeenista ja liikaa saman alan yrittäjiä? Partureita ja ruokapaikkoja silti riittää, eikä niiden vaihtuvuus ole kuitenkaan niin suuri. Entä miksi erikoispuodit eivät vedä? Ehkä syynä on, että netistä ja ostoskeskuksista löytyvät samat palvelut, ja valitettavasti yleensä halvemmin. Kuluttaja tosin ei laske hintaa muualta haettujen palveluiden sivukuluille, kuten matka- ja postikuluille.

Koko paketti on ristiriitainen, koska Akaassa on kaupunkitasolla ainakin oman kokemukseni mukaan hyvin myönteinen suhtautuminen yrittäjiin. Tiloja löytyy ja yritystukiviidakoissa saa kysymällä apua. Ongelma näyttääkin olevan yritysten tarjoamissa palveluissa. Vienti tuotteina ulos kaupungista näyttää keskimäärin toimivan, koska tiloja saa vuokralle kohtuu hintaan ja liikenneyhteydet ovat hyvät. Työpäivän päätteeksi sitten poiketaan jommassakummassa keskustan ruokakaupoista ja shoppaillaan netistä muu tavara. Postin asiamiespisteestä on helppo noutaa paketti.

Sen kummemmin syyllistämättä kuluttajia on pakko todeta se ikuinen totuus: palveluita ei kannata pitää yllä, jos niiden tarjoajat eivät pysty elättämään itseään palveluita tuottamalla. Starttiraha loppuu aikanaan, ja ilman asiakkaita myös loppuu palvelu.

Sijaintimme on osaamisen vientiin keskittyvän pienteollisuuden kannalta erinomainen, mutta paikallispalveluiden kannalta hyvin haastava. Tällä kaavalla Akaa muotoutuu hiljalleen Tampereen eteläisimmäksi lähiöksi, josta sukkuloidaan junalla tai autolla shoppailemaan Tampereelle tai Hämeenlinnaan sekä E12-tien varressa olevan runsaan palveluntarjonnan perässä. Paikkakunnalle jää lähinnä pienteollisuutta ja pakolliset määrät partureita ja ruokakauppoja Alkon ja pankkikonttorin lisäksi.

Tampere ja Hämeenlinna alle 30 minuutin ajomatkan päässä kahviloineen ja pikku putiikkeineen näyttävät tappavan paikallispalvelumme. Akaan erinomaiset liikenneyhteydet ovat sille kaksiteräinen miekka. Palveluiden käyttö on kuitenkin pitkälti meidän kuntalaisten omia valintoja. Käyttäkää palveluita, jos sellaisia täällä haluatte pitää. Tarjotkaa sellaisia palveluita, joilla on realistisia mahdollisuuksia elättää palveluiden tuottaja. Yrittäjille on hyvin apua ja opastusta tarjolla.

 

Kimmo Kyllönen

Kirjoittaja on akaalaisen Hopping Brewsters -panimon toimitusjohtaja

Forum Akaa on Akaan Seudun kolumnisarja, jossa akaalaiset kirjoittajat tarkastelevat ympäröivää yhteisöä ja yhteiskuntaa.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?