Pysähdy hetkeksi

Tero Kuparinen: Israel ja Suomi – vastakohtien maat

Olimme lokakuussa seurakuntalaisten kanssa Israelissa. En ollut aikaisemmin käynyt Lähi-Idässä. Matkan jälkeen maasta tuli entistäkin läheisempi. Keskityn tässä kirjoituksessa kolmeen asiaan, jotka havaitsin Israelissa olevan toisin kuin meillä täällä Suomessa.

Jerusalemin ja Betlehemin rajalle oli rakennettu muuri. Meillä muureja ei rakenneta Luojan kiitos. Ei edes Venäjän rajalle.

Olimme kaksi ensimmäistä yötä Betlehemissä arabikristittyjen hotellissa. Aamulla heräsin kello viisi läheisen minareetin rukoukseen. Naureskelimme, että jos me papit pitäisimme samanlaista liturgiaa Suomessa, niin tarvitsisimme yli 20 litran keuhkot. Niin pitkiä ja meille länsimaille hyvin vieraita olivat muslimiveljeskunnan aamujoikut. Myöhemmin selvisi, että tämä meitä kummastuttava herätys tuli Jeesuksen syntymäkirkkoa vastapäätä olevasta moskeijasta.

Jerikon muurit sortuivat, mutta näköjään niiden aika ei ole ohi. Globaalissa maailmantaloudessa muureja pitäisi välttää. Ne kertovat pelosta ja epäluottamuksesta, johon meillä ei ole varaa, mikäli haluamme voittaa tulevat suuret ongelmamme: ydinsodan, ympäristön tuhoutumisen ja uudet tieteellisen vallankumouksen tuomat teknologiset väärinkäytönmahdollisuudet koskien esimerkiksi geenimanipulaatiota. Sortukoot siis väärinymmärryksen muurit ja lisääntyköön ekumenia, eettisyys, ja yhteys.

Kävimme Jerusalemissa lähetysseuran talolla. Siellä havaitsin toisen asian, joka meillä on toisin kuin Israelissa. Siellä ei ole uskonnottomia niin kuin meillä vaan jokainen edustaa jotakin uskontoa. Meillä uskonnottomien määrä lisääntyy. On ateisteja mutta myös uskovaisia, jotka eivät kuulu mihinkään kirkkoon ja kaikkea siltä väliltä.

Miksi uskonnollinen identiteetti ei ole meille niin tärkeää kuin israelilaisille? Miksi me häpeämme näyttää väriämme? Olemmeko hukassa, jos emme tiedä mihin uskomme?

Jotkut etsivät perusteita uskolleen arkeologiasta, ja tästä tulemmekin kolmanteen asiaan, joka Israelissa on toisin kuin meillä Suomessa. Pitkä historia, joka tulee ilmi erityisesti arkeologisten kaivauksien kautta. Olimme lähellä sivilisaation syntysijoja, ja joka puolella näimme tuhansia vuosia vanhoja rakennelmia, joita oli kaivettu esiin maan alta. Monet niistä vahvistivat Raamatun kertomusten todenperäisyyttä.

Näimme kuningas Jerobeamin aikaisen kaupungin, jonka uhrialttari ja kaupungin portti oli kaivettu esiin maan alta. Tästä kaupungista Raamattu kertoo Israelin kansan historiaa käsittelevissä kirjoissa. Itkumuurilla näin 11 metrin syvyydessä tuhansia vuosia vanhoja Jerusalemin temppelin perustuksia.

Kävimme samankaltaisessa synagogassa, josta Jeesus aloitti julkisen toimintansa ja tutustuimme kaupunkiin, missä todennäköisesti Maria Magdaleenakin asui. Näimme myös Pietarin ja hänen anoppinsa asunnon ja lukuisia muita merkittäviä Raamatun paikkoja.

Raamatun kertomusten henkilöt saivat ympäristön. Nyt on helpompi samaistua niihin, kun on nähnyt tapahtumien syntysijat. Kun palasi Suomeen, oli kiitollinen siitä, että vaikka meillä ei olekaan niin pitkä historia kuin israelilaisilla, on meillä hyvä maa.

 

Tero Kuparinen

Kirjoittaja on Akaan seurakunnan kappalainen

HEI, LÖYSIT KIINNOSTAVAA SISÄLTÖÄ!

Kirjaudu sisään tai luo tunnukset ilmaiseksi.

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>