Kannanotto nyrjähtäneeseen verokeskusteluun

Kun oikeistopoliitikot ilmoittavat olevansa tavallisen duunarin tai kuntalaisen asialla, alkaa hälytyskellot soida. Tai jos ei ala, niin ainakin pitäisi.

Viime viikkoina ovat kunnat päättäneet tuloveroprosentistaan, nostaen verotuskeskustelut koko kansan huulille, niin myös meillä Akaassa. Vilkkaana käyvään keskusteluun on täällä meillä kuitenkin pesiytynyt tyystin paikkansa pitämättömiä, eräänlaisia epäfaktoja. Osa niistä on todennäköisesti ihan tietämättömyyttä, osa tieten tahtoen omaan poliittista agendaa tukemaan esitettyjä. Meidän allekirjoittaneiden tarkastelulasit ovat tunnetusti työläisvärittyneitä, mutta pyrimme tässä tuomaan sellaisia faktoja esiin, jotka kerätty Valtionvarainministeriön, Tilastokeskuksen, Verohallinnon ja Kuntaliiton lähteistä.

Useimmalla akaalaisella palkansaajalla ei  ole, huolimatta valtuuston 14.11. tekemästä päätöksestä, ensi vuoden verokortissa veroprosenttina 22, 25. Kaikki tiedämme myös sen, että ennen veron keruuta, palkkatuloista tehdään vähennyksiä. Valtionverotuksessa huomioitavat vähennykset eroavat joiltain osin kunnallisverotuksessa huomioitavien vähennysten suhteen, mutta yhtä kaikki, ne ovat subjektiivisia (pl. jokaiselle palkansaajalle valtionverotuksessa huomioitu 750€:n tulonhankkimisvähennys). Yhtenä huomiona mainittakoon esimerkiksi se, että Akaan erinomaisen radanvarsisijainnin ja heikentyneet työpaikkaomavaraisuusasteen  myötä työssäkäyntialue on laaja, jolloin myös tulonhankkimiskuluvähennyksiä matkakulujen muodossa tekee todennäköisesti kolmannes akaalaisista työssäkäyvistä. Vasta vähennysten jälkeen jäljelle jäävästä summasta kerätään valtionvero, kunnallisvero ja kirkollisvero. Myös itse veron suuruuteen vaikuttavat erilaiset vähennykset. Vaikka kaupunginvaltuusto siis päättääkin kunnallisveroprosentista, ei kunnalla ole suoranaisia vaikutusmahdollisuuksia verokertymiin, sillä kaikista vähennyksistä ja niiden suuruuksista  ja niihin oikeuttavista kriteereistä päättää Eduskunta.

Kaikesta tästä on lopputulemana se, että akaalainen veronmaksaja ei maksa todellisuudessa kunnallisveroa 22, 25% ensi vuonna. Todellinen vero, ns. efektiivinen veroaste, on Akaassa tänä vuonna 15, 18.  Vertailun vuoksi Kauniaisissa on tämän vuoden efektiivinen veroaste  14, 58. Esimerkkinä pienemmästä kunnallisveroprosentista Akaassa mainittakoon vuosi 2012, jolloin kunnallisveroprosentti oli 19,75 ja efektiivinen veroaste 14, 16, eli vain noin prosenttiyksikön verran vähemmän kuin tänä vuonna. Akaalaisia verotettiin kuluvaa vuotta kovemmin vuonna 2015, kunnallisveroprosentin ollessa kuitenkin 21,25%. Teille, jotka huutelette ja uhoatte poismuuttoa kunnallisveroprosentin korotuksen myötä, toteammekin että älkääs nyt hulluja puhuko!

Valtio on omilla päätöksillään leikannut kuluneella hallituskaudella valtionosuuksia satoja miljoonia euroja. Esimerkiksi sosiaali- ja terveyspalvelujen valtionosuuksia on  leikattu 584 miljoonaa euroa, varhaiskasvatuksesta 120 miljoonaa euroa ja esi- ja perusopetuksesta 204 miljoonaa euroa. Tämän myötä kunnan omarahoitusosuus palveluista on kasvanut roimasti. Peruspalveluihin ja opetuksen järjestämiseen liittyvän omarahoitusosuuden nousun lisäksi Akaassa on tehty, ja on välttämätön lähitulevaisuudessa tehdä lisää, investointipäätöksiä liittyen koulukiinteistöihin ja varhaiskasvatuskiinteistöihin.  Tämän kaiken lisäksi on huolehdittava myös infrasta ja kulttuurista, jolloin ollaan tilanteessa, jossa näemme perusteltuna kerätä veroja, ennemmin kuin leikata palveluista. Näillä mietteillä toivomme verokeskustelun jatkuvan , mutta faktoihin perustuen.

Hannu Järvinen (sd)

Tuija Toivonen-Perttunen (vas)

Salla Bister (sd)

Inka Loppi (sd)

Heli Piirainen (vas)

Saija Roininen (sd)

Jukka Saari (vas)

Kirsi Vaittinen (sd)

HEI, LÖYSIT TIMANTIN!

Tämä sisältö on lehden tilaajille.

Uusi käyttäjä, luo itsellesi tunnukset, niin pääset aloittamaan ilmaisen kokeilujakson.

Kommentit (3)

1. timovepsalainen

Palkkatulosta verotuksesta tehtävät vähennykset eivät oe kuntakohtaisia, eli vaikka kuntavero olisi pienikin eivät vähennykset pinenisi. Akaa verotta todella saatanallisesti siit pienestäkin tulosta, joka vähennyksien jälkeen jää ja se vero on tasavero.

2. hannusimila

Kotikunnassani Ylivieskassa, jonka väkiluku on likipitäen sama kuin Akaassa ja kunnallisverokin suurinpiirtein sama, on saatavissa seuraavat kokonaan tai osin kaupungin ylläpitämät palvelut: uimahalli, jäähalli, tennishalli, squash-halli, keilahalli, tekonurmi, useita sisäliikuntapaikkoja, hiihtokeskus, jossa sm-tason ladut. Mitä saamme Akaassa Suomen korkeimpiin kuuluvalla veroprosentilla?

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>