Erotu muista!

Etelä-Pirkanmaan yrittäjille viime viikon torstaina järjestetyssä brändi-illassa jokainen alustaja korosti, että menestyäkseen on yrityksen erotuttava muista. Ei riitä, että myytävä tuote on kunnossa. Loppuen lopuksi asiakas ei olekaan kiinnostunut itse tuotteesta – ostaa voi muualtakin – vaan kiinnostavasta myyntitapahtumasta.

Miksi juuri minulta ostetaan? Tämä on kysymys, jota tänä aikana kaikkien kansalaisien pitäisi pohtia. Kun puhutaan ostamisesta, puhutaan kanssakäymisestä toisen ihmisen kanssa. Olemme niin pieni kansakunta, että menestystämme takomaan tarvitaan joka ainoa tuppisuukin. Meillä ei ole varaa keskustella illasta toiseen television ajankohtaisohjelmissa, miksi erityisesti pojat syrjäytyvät.

Ostaminen ja myyminen ovat yhteiskunnan rakennuspuita. Koti, päiväkoti ja koulu ovat pahasti pois raiteiltaan, jos nuorten syrjäytymistä ei saada nujerretuksi. Puheet eivät riitä, tarvitaan myös tekoja. Keskusteluun on nostettava ryhmäkoot ja opetuksen sisältö. Aikuisia tarvitaan enemmän kuraattoreinakin. On mentävä kotiin, eikä odotettava, että perheen ongelmalapsi putoaa lastensuojelun asiakkaaksi. Ongelmien ennalta ehkäisystä ja avopalveluista on Akaallakin hyviä kokemuksia.

Miksi juuri minulta ei osteta? Kun kauppa ei käy, selityksiä kyllä löytyy. Vika nähdään useimmiten toisissa. Omaa laiskuutta, välinpitämättömyyttä, ammattitaidottomuutta tai kopeutta ei huomata tai ei haluta huomata. Menestyvälle yrittäjälle on luonteenomaista kilpailu ennen kaikkea itsensä kanssa. Luova hulluus johtaa erilaisuuteen. Yritysten ja erehdysten kautta noustaan useimmiten mestariksi. Erilainen on kiinnostavaa, mutta erilaisena menestyy vain jos on sinut itsensä kanssa. Maailma on joskus kylmä ja tasapäistäväkin.

Mutta kaikista ei ole yrittäjiksi ja sen voisi myöntää jo yhteiskuntakin. Toisen palveluksessa olemisessa ei ole mitään pahaa eikä työllistämistä pidä nähdä koko ajan mörkönä. Oman työpanoksensa myyminen on ammattilaisen puuhaa. Ja oman ammattitaitonsa ylläpitäminen on jokaisen velvollisuus. Yritys on myös työyhteisö, joka menestyäkseen tarvitsee aina toimivan yhdessä tekemisen kulttuurin. Pomolle ei nykyisin harvoin paikkaa.

Memar Oy:n toimitusjohtaja Aki Kangas johtaa menestyvää alihankintakonepajaa, jolla yksi filiaali Akaassa. Memarilla ei ole yhtään omaa tuotetta. Yritys toteuttaa muiden ideoita luovasti ja kustannustehokkaasti. Silti toimitusjohtaja Kangas kysyy itseltään: mitä meillä on, jota asiakas haluaa, mutta muut eivät tarjoa. Se on palvelua ja asiakkaiden tarpeiden tyydyttämistä sekä kilpailijoiden toiminnan seuraamista. On seurattava koko ajan markkinoita tai kuolee pois.

Brändiä rakentaa yrityksessä jokainen työntekijä ja hyvät työntekijät viedään käsistä. Silti kaikille ei löydy töitä tai kaikki yritykset eivät saa mieleisiään työntekijöitä.  Miksi juuri minulta ei osteta, on hyvin ajankohtainen kysymys, vaikka oikeaa vastausta ei välttämättä löydykään. Onko esimerkiksi kysymys yritystä laajemmasta asiasta, jolloin pitää puhua alan maineesta tai yrityksen paikkakunnan maineesta.

Oikea brändi ratkaisee hyvin monen asian tulevaisuuden. Siksi ei ole se ja sama, mitä esimerkiksi Akaasta sen ulkopuolella ajatellaan. Kulisseja pystyttämällä ei brändiä rakenneta. Uskottavan maineen luominen on pitkäjänteistä työtä. Koomikonkykyjä enemmän se vaatii osaamista ja kykyä nähdä kauas.

 

 

HEI, LÖYSIT TIMANTIN!

Tämä sisältö on lehden tilaajille.

Uusi käyttäjä, luo itsellesi tunnukset, niin pääset aloittamaan ilmaisen kokeilujakson.

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>