Bussirikko jätti koululaiset pysäkille – yhtiö ei tiedottanut eikä lähettänyt vara-autoa

Valkeakosken Liikenne pohtii, miten se saisi aamun aikataulut pitämään paremmin. Arkistokuva: Sampo Perunka.

Joukko nuoria oli lähdössä Viialasta maanantaiaamuna bussilla ammattikouluun ja lukioon Valkeakoskelle. Valkeakosken Liikenteen bussin piti lähteä aikataulun mukaan kello 7.10, mutta vuoroa ei koskaan tullut.

Talouspäällikkö Ville Laurell Valkeakosken Liikenteestä kertoo Akaan Seudulle, että kyseessä oli autorikko.

– Auto oli päässyt 200 metriä tallilta, ja siellä oli ilmeisesti polttoaineen syöttöön tullut vika. Korjaaja oli lähtenyt viemään heti vara-autoa, Laurell kertoo.

Laurell toistaa moneen kertaan, että vara-auton vienti Valkeakoskelta Viialaan kestää noin puoli tuntia. Siksi on syytä ihmetellä, miksi autoa odotettiin turhaan vielä esimerkiksi kello 7.52.

– Se on ollut 7.40 suunnilleen siinä, alkaa Ville Laurellin vastaus, joka lisää ihmettelyn määrää mutta paljastaa lopussa yllättävän juonenkäänteen.

– Valitettavasti se olisi mennyt niin myöhään, että kuski oli todennut, että ei lähde enää kiertämään sitä lenkkiä.

Aamuvuorot ovat kytköksissä toisiinsa

Talouspäällikkö Ville Laurell toteaa, että niin kauan kuin autojen kanssa toimitaan, niitä menee välillä rikki. Koska autoja on mennyt rikki muulloinkin, ovat lähdöt Viialasta myöhästyneet välillä paljonkin.

– Viime tai toissa viikolla oli autorikko, ja siihen saatiin vara-auto, Laurell kertoo.

Vielä ongelmallisempi kuin aamun ensimmäinen vuoro Viialasta Valkeakoskelle on matkustajien mukaan ollut toinen, kello 8.10 lähtevä ja Toijalan kautta kiertävä vuoro. Sen ajaa aina sama auto ja sama kuljettaja kuin seitsemän vuoron, ja jos ensimmäinen vuoro ei pysy aikataulussa, toinen vuoro on varmuudella myöhässä.

– Siinä on ollut meillä pieniä ongelmia autokierron kanssa, Laurell avaa ja jatkaa.

– Se meinaa herkästi jäädä myöhään. Olemme pohtineet ratkaisuja, miten saisimme pysymään aikatauluvarmuuden parempana. Jos tulee myöhästyminen, yritämme paikata ja saada eri auton ja kuskin. On enemmän tai vähemmän pakko improvisoida lennosta. Tietysti pyrimme välttämän sitä, että jäisi vuoroja ajamatta.

Pitäisikö 8.10 lähtevälle vuorolle sitten saada oma kuski ja oma auto?

– Meidän täytyy muuttaa autokiertoja, että se saadaan pelaamaan. Meillä ei ole autoja ja miehiä rivissä aamulla ylimääräisenä. Yritämme ajaa mahdollisimman tehokkaasti samalla porukalla päivän aikana. Todennäköisesti teemme pienen viiden minuutin aikataulumuutoksen, Laurell sanoo mutta ei tiedä vielä mihin suuntaan.

– En osaa sanoa, mitä se tarkoittaa. Kesken kauden aikataulujen muuttamisessa on haasteensa. Etenkin, jos jotain vuoroa aikaistetaan, siinä käy hyvin helposti niin, että jää ihmisiä pysäkille. Todennäköisemmin koetamme ensin niin, että saisimme muutettua työvuoroja niin, että tulisi tasausaikaa ja pääsisi lähtemään kahdeksan lähtöön ajoissa.

Maanantaiaamuna oltiin ajo- ja odotuslämpötilan osalta vielä niukasti plussan puolella, mutta talvi lähestyy vääjäämättä. Siksi muutos pyritään Laurellin mukaan tekemään kuukauden sisällä.

– Sitten kun tulee talvikelit, pitää yleensä saada pikkuisen väljyyttä tai kiertoa aikatauluihin, että ei tule myöhästymisiä.

Kuski ei voinut käyttää Facebookia

Valkeakosken Liikenteellä on Facebook-sivu, mutta sitä ei ainakaan tänään käytetty puuttuvasta vuorosta tiedottamiseen, vaikka auto simahti lähtösuoralle ja aikaa somepäivitykseen olisi ollut.

– Välillä on laitettu Facebookiin, jos se tavoittaa, mutta yleensä meidän korjaamolta ja toimistolta on väki hoitamassa sitä, että saataisiin auto liikkeelle. Tiedottaminen lennosta on hyvin haastavaa.

Maanantaina tieto autorikosta ja vuoron peruuntumisesta tavoitti työnjohdon seitsemän jälkeen eli samaan aikaan kun bussin piti olla Viialassa. Valkeakosken Liikenteen Facebook-sivua ei kuitenkaan voi päivittää kuka tahansa. Ei vaikkapa maanantaina peruuntuneen vuoron kuljettaja.

– Ei oikein valitettavasti. Esimerkiksi tuossa vuorossa oli vanhempi mieshenkilö, jolla ei Facebookia ole käytössä. Meillä on rajatut henkilöt, jotka meidän Facebookia ylläpitävät, Ville Laurell kertoo.

Hän usko, että tiistaiaamuna kello 7.10 pääsee Viialasta taas Valkeakoskelle.

– Jos ei, niin todella huonoa tuuria on. Näitä koetetaan välttää, koska se on meille iso kuluerä, jos korjaaja lähtee hakemaan autoa ja yrittää sen korjata. Se on moninkertaisesti kalliimpaa, jos huoltoa ei tehdä suunnitellusti.

Kommentit (2)

  1. Onneton bussiliikenne

    Akaan/Etelä-Pirkanmaan bussifirmojen olisi aika lisätä vuoroja Akaasta Vkoskelle/Lempääälään varsinkin ilta/yöaikaan, bussivuorot olemattomia ja niiden aikataulujen löytäminen. VR tarjoaa Pirkanmaan toiseksi parhaat junayhteydet Toijalassa, joten peräänkuuluttaisin välillä bussifirmojen vastuuta järjestää lisää vuoroja ilta/yö aikaan Akaalaisille. Ei muuta kuin bussifirmat ’kultaa’ vuolemaan ja kyyditsemään Akaalaisia. Ja missä on kiitelty OnniBus muutaman euron matkojensa kanssa, eipä ole näkynyt Akaassa.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?