Julkisuus otetaan

Julkisuus on mielenkiintoinen asia. Vaikka julkisuutta pääsääntöisesti halutaan, sitä ei ole itsestään olemassa, vaan se on aina erikseen keksittävä. Julkisuus syntyy jos on syntyäkseen vahingossa tai kovan keksimisen seurauksena.

Vahingossa syntyvä julkisuus muuttuu herkästi legendaksi. Viialalaiset ja toijalalaiset ovat joskus tapelleet keskenään. Tämä on joidenkin puheissa edelleen elävää todellisuutta. Joskus aihe pääsi Viialassa jopa ravintolan nimeksi. Legendaa pitävät mieluusti yllä syntyperäiset, he, joille Viialasta ei koskaan tullut aurinkoinen kotikunta, joksi kunta itseään vielä 1990-luvulla kutsui.

Toijalaa kutsuttiin joskus sopivankokoiseksi kotikaupungiksi. Muutamat pitävät tästäkin hokemasta edelleen hampaat irvessä kiinni. No, ei patsaissa ja muistomerkeissä ole mitään vikaa, jos ymmärretään niin olevan vain patsaita ja muistomerkkejä.

On ihmisiä, jotka eivät halua minkään asian muuttuvan. Vanhat asiat kiinnostavat, koska niistä sentään muistetaan jotakin. Edistyksestä viis, kunhan kerran keksityt asiat päästään säännöllisin väliajoin nostamaan esiin niin kuin virttyneet vaatteet. Eräänlaista julkisuuskikkailua tämäkin.

Legendoissa eläminen voi myös eristää. Yksin ei huomaa, että maailma menee ohi.

Julkisuutta voidaan myös keksiä. Akaa on hunajapääkaupunki. Asian tiimoilta on nyt muutaman vuoden järjestetty Hunajahulinoita. Niin tänäkin vuonna, ja onnistuneesti. Oli kepparikisaa, skeittiparkin avajaiset ja tietysti lauantain hunajatori. Hulinat päättyi Sataman Paljujen Yöhön. Komea ilotulituskin nähtiin.

Hunajaa ei ole valittu Akaan brändiksi sattumalta. Haluttiin jotakin erilaista ja omintakeista. Täällä tuotetaan kaupunkihunajaa usean tuottajan voimin. Vuoden Vasenkätinen, Helsingin apulaispormestari Anni Sinnemäki sanoi julkistamistilaisuudessa mukana olleiden mukaan, että hän on saanut kaupunkihunajaa kahdesti, Pariisissa ja Akaassa. Ei hassumpi huomionosoitus Akaalle.

Akaan uuden strategian kehykset hyväksyttiin valtuustossa toukokuussa. Luvassa on vielä paljon työtä, jotta kehyksien sisään saadaan haluttu lopputulos. Saa nähdä, onko se maalaus?

Strategiansa mukaan Akaa on viksu kaupunki. Otsikon väärin kirjoittaminen on tietoista. Sillä saadaan kuulemma julkisuutta, koska virhe huomataan aina. Valinta on onnistunut, jos virheen selittämisen sijasta päästään keskustelemaan kaupungin nykyisyydestä ja tulevaisuudesta. Kaupungin slogan on vielä parempi: kasvun keskiössä.

Akaan strategia on voimassa vuoteen 2025. On mielenkiintoista nähdä, kuin näin pitkä aikajänne papereihin siirretään, kun edessä mitä todennäköisimmin on jonkinlainen sosiaali- ja terveystoiminnan uudistus, joka muuttaa kunnissa kaiken. Kyllä se onnistuu, jos pohditaan uuden maailman Akaan askelmerkkejä. Jos mietitään legendoja, vaarannetaan nykyisyyskin.

Nyt jos koskaan on mahdollisuus rohkeisiin ratkaisuihin. Myös asuntomessut voisivat päättyä Hunajahulinoihin tai Paljujen Yöhön. Tulevaisuutta pohdittaessa on hyvä muistaa, että yllätys on paras keino ottaa julkisuus. Se ei ole legenda, että Hannibal hyökkäsi aikanaan Rooman kimppuun Alppien yli.

HEI, LÖYSIT KIINNOSTAVAA SISÄLTÖÄ!

Kirjaudu sisään tai luo tunnukset ilmaiseksi.

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>