Hannu Alastalo rakensi tavallisesta polkupyörästä itselleen sähköpyörän

Hannu Alastalo ja Hilu Toivonen-Alastalo ovat hurahtaneet sähköpyöräilyyn.

Hannu Alastalo ja Hilu ToivonenAlastalo kehuvat sähköpyöriä kilvan ja yhteen ääneen. Hannu ajaa työmatkansa Viialasta Lempäälään sähköpyörällä ympäri vuoden aivan kovimpia paukkupakkasia lukuun ottamatta.

Pariskunta osti kumpaisellekin taittopyörän eli taittuvan sähköpyörän kolmisen vuotta sitten.

– Olen aina harrastanut pyöräilyä. Vastatuuleen on kuitenkin aika ikävä ajaa. Sähköpyörässä vastus on aina sama, ylämäki tai vastatuuli ei tunnu, Hannu selittää.

Hannun mielestä 20-tuumaiset renkaat omaava taittopyörä tuntui kuitenkin hiukan huteralta ajaa maantien reunassa 13 kilometrin matkaa. Niinpä polkupyörämyyjänäkin aikoinaan toiminut Hannu päätti rakentaa itselleen menopelin varustamalla tavallisen pyörän sähkösarjalla.

Sähköpyörän moottori alkaa toimia, kun sillä rupeaa polkemaan. Moottori avustaa vain 25 kilometriin tunnissa, mikä on säädetty laissa liikenneturvallisuuden vuoksi.

Pariskunnan mukaan kynnys lähteä pyöräilemään on nyt huomattavasti pienempi, ja silti tulee liikuttua kuin huomaamatta. Hien saa halutessaan, mutta perille pääsee leppoisamminkin. Joka tapauksessa eteneminen sähköpyörällä vaatii myös ihmisen lihasvoimaa.

Ylämäessä ohi parempikuntoisten

Hannu Alastalo ajaa pyörällään töihin lähes säällä kuin säällä.

Aikaisemmin Hannu kulki töihin yleensä autolla.

– Ekologisuus ja rahansäästö sekä liikunta ovat ne syyt, miksi siirryin ajamaan sähköpyörällä. Elokuusta maaliskuun alkuun mennessä kilometrejä on kertynyt noin 2 000. Kesällä töihin Lempäälään kestää ajaa 20 minuuttia, talvella 35 minuuttia.

Hilu nauraa Hannun ohittavan pyörällään ylämäessä kovakuntoisemmat ja nuoremmat tavallisella pyörällä polkijat. Sähköpyörän ääni on niin hiljainen, ettei sitä erota muun liikenteen seasta.

Hilun taittopyörä on näppärä hänen tarpeisiinsa. Viialan junaseisakkeelle hurauttaa hetkessä.

– Tämän taittaa kasaan nopeasti. Junassa tai bussissa ei tarvitse maksaa ylimääräistä, kun pyörä on taitettuna. Esimerkiksi Helsingissä pääsen tällä nopeimmin paikasta toiseen. Perillä vaikka palaverissa ei tarvitse silti olla hiki päässä.

Edullinen liikkumismuoto

Hilun pyörä taittuu kasaan näin pieneksi.

Pariskunta ajaa toki muutenkin kuin työmatkoja ja kesällä enemmän, talvella vähemmän.

– Tuntuisi vähän nololta lähteä autolla Viialasta Toijalaan, kun sähköpyörällä pääsee lähes yhtä nopeasti, Hilu toteaa.

Sähköpyörissä on irrotettava akku. Yhdellä latauksella ajaa 30–60 kilometriä.

– Talvella lataan akun joka päivä, kesällä yksi lataus saattaa riittää kahdeksi päiväksi. Akku pitää ottaa aina sisään pakkasella, Hannu selittää.

Hannun on kuullut laskelmasta, että sadan kilometrin ajolle tulisi hintaa 20–30 senttiä.

Pyörän sähköosia ei tarvitse huoltaa, mutta akku kuluu ajan saatossa kuten akut yleensäkin.

Erilaisia ominaisuuksia

Sähköpyörän avustustaso valitaan näyttötaulusta.

Virallisesti sähköpyörät ovat nimeltään sähköavusteisia polkupyöriä, mikäli moottorin teho on korkeintaan 250 wattia. Hilun taittopyörä on tällainen.

Hannun työmatkaratsua kutsutaan virallisesti nimihirviöllä kevyt kaksipyöräinen moottorilla varustettu polkupyörä. Miehen pyörässä on tehoja 700 wattia, mutta tehokkaimmissa pyörissä on 1 000 watin moottori.

Näille tehokkaille pyörille täytyy ottaa liikennevakuutus, ja niissä tulee olla merkinantolaite, takaheijastin sekä etuvalo.

Sähköpyörien hinnat vaihtelevat suuresti moottorin tehojen sekä muiden ominaisuuksien mukaan. Moottori voi sijaita joko etu- tai takapyörässä tai pyörän keskiössä.

Hannu puhuu asiantuntevasti siitä, miten moottorin sijainti vaikuttaa pyörällä ajamiseen. Hänen mukaansa keskimoottorilla sijaitsevassa pyörässä on parhaat ajo-ominaisuudet. Moottorin avustustasojen määrät vaihtelevat, mikä sekin vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin.

Ministeriö ehdottaa hankintatukea sähköpyörille

Liikenne- ja viestintäministeriö ehdottaa 400 euron suuruista tukea sähköavusteisen pyörän hankintaan vuosille 2018–2021.

Ehdotuksen mukaan tukeen olisivat oikeutettuja yksityishenkilöt, ja tukea voisi saada uuden sähköpyörän hankintaan kerran kalenterivuodessa.

Ehdotuksen taustalla on ekologisen elämäntavan edistäminen. Hallitus on linjannut, että pyöräilyn ja kävelyn osuutta kulkemisista pitäisi lisätä 30 prosentilla vuoteen 2030 mennessä.

Tutkimusten mukaan sähköavusteinen pyöräily pidentää keskimääräisiä pyöräilymatkoja ja korvaa automatkoja.

Hankintatuki rahoitettaisiin sähkökäyttöisten henkilöautojen hankintatukeen ja muuntotukiin varatuista rahoista. Sähköpyörän hankintatuen käyttöönotto edellyttää lakimuutosta vähäpäästöisten autojen hankintatukea koskevaan lakiin. Lakimuutoksesta pyydetään lausuntoja 3. huhtikuuta mennessä.

Tuki astuisi voimaan 1. heinäkuuta 2018, ja sen myöntämisestä vastaisi Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi.

Hilu on tuunannut pyöränsä nätiksi, kokonaisuuteen kuuluu muun muassa karvanopat.

HEI, LÖYSIT TIMANTIN!

Tämä sisältö on lehden tilaajille.

Uusi käyttäjä, luo itsellesi tunnukset, niin pääset aloittamaan ilmaisen kokeilujakson.

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>