Kymppi-Maukkaan koekeittiöstä kuluttajan ruokapöytään

Pasi Alanko

Pasi Alanko kehittelee Kymppi-Maukkaan tuotteita tehtaan koekeittiössä.

Pasi Alanko työskentelee Kymppi-Maukkailla tuotekehittäjänä. Tuotteiden kehittämisen lisäksi Alangon työhön kuuluu muun muassa raaka-aineiden testaaminen. Toisinaan Alanko osallistuu tuotteiden nimeämiseen.

– Minun kauttani menee myös pakkausten designiin tarvittavat tekstit mainostoimistoille. Meiltä on siinä tietty ryhmä mukana, joka katsoo, että pakkauksista tulee sellaisia kuin haluamme, Alanko kertoo.

Pasi Alangon saadessa idean uudesta tuotteesta, tekee hän ensin keittiökokeita Kymppi-Maukkaiden koekeittiössä. Sen jälkeen hän esittelee aikaansaannoksensa joko tuotekehityspalaverissa tai yrityksen myyntipäälliköille.

Alangon tuotekehitystyön eteneminen riippuu esimerkiksi raaka-aineista. Mikäli raaka-aineet ovat jo käytössä olevia, pääsee kehitystyö käyntiin nopeastikin, mutta täysin uusien raaka-aineiden etsimisessä ja hinnan selvittämisessä voi mennä pidempään. Toisinaan uuden tuotteen kehittäminen tyssää raaka-aineiden hintaan tai saatavuuteen.

Saatuaan koekeittiössään uuden tuotteen kehitettyä, kutsuu Alanko koolle valitun testiryhmän, joka saa maistella tuotetta ja antaa siitä palautetta. Joskus Alanko myös vie maistiaisia tehtaan ruokalaan ja kuuntelee työtovereidensa mielipiteitä. Päivän päätteeksi hän käy tarkistamassa mikä uuden tuotteen versioista on maistunut parhaiten. Tehtaan omien testiryhmien lisäksi tuotteita maistatetaan myös ulkopuolisilla testiraadeilla.

Päivät ovat harvoin samanlaisia

Pasi Alanko

Pasi Alanko on kehittänyt Kymppi-Maukkaille 50-100 markkinoille päätynyttä tuotetta.

Pasi Alangon mukaan hänen työnsä paras puoli on sen vaihtelevuus. Kymppi-Maukkaiden tuotevalikoima on laaja ja päivät ovat harvoin keskenään samanlaisia. Alangon päiviin kuuluu esimerkiksi palavereja, joissa käsitellään omavalvontaa ja lainsäädäntöä. Jos Alangolla on meneillään paljon kehitettävää, alkavat tuotekehittäjän aamut tuotteiden muokkaamisella ja kehittämisellä. Mikäli tuotteissa ei ole enää mukattavaa keittiössä, kutsuvat Alankoa paperityöt.

– Teen kalkyylireseptit henkilölle, joka meillä laskee tuotteille hinnat. Sen jälkeen alan laskea ravintoarvoja. Jokaisesta tuotteen raaka-aineesta lasken kaikki lakisääteiset, muun muassa proteiinit, hiilihydraatit, sokerin ja rasvan. Teen myös tuoteselosteet, joista käy ilmi tuotteen kaikki tiedot: aineosat, ravintoarvot, säilyvyysaika, valmistus- ja kuumennusohjeet.

Alanko testaa tuotteita säilyttämällä niitä vaadituissa olosuhteissa tuotteen arvioidun säilyvyysajan. Suurin osa Kymppi-Maukkaan tuotteista on pakkastuotteita.

– Minulla on joka kuukausi muistutus, että käyn hakemassa tietyt tuotteet jotka sulatan sekä valmistan ne ohjeen mukaan. Sen jälkeen arvioin onko tuotteen maku muuttunut tai onko rakenteelle tapahtunut jotakin. Lisäksi tuotteisiin tehdään sekä yrityksen sisäisiä että ulkopuolisia laboratoriotestejä, Alanko kuvailee.

Pasi Alanko

Pasi Alanko on kehittänyt Kymppi-Maukkaille muun muassa pullia.

Osa Alangon työtä on kuluttajaneuvonta. Hänen taskussaan kulkee koko ajan puhelin, johon kuluttajat voivat soittaa ja kysyä apua tuotteisiin liittyvien ongelmien kanssa sekä antaa kehuja, kritiikkiä ja ehdotuksia. Alanko kiertelee myös messuilla esittelemässä uusia tuotteita sekä haistelemassa uusia tuulia. Lisäksi hän ylläpitää yhdessä kollegansa kanssa Kymppi-Maukkaiden osalta valtakunnallista tietopankkia, johon tallenetaan tuotteista kaikki mahdolliset tiedot pakkausten mittoja ja allergeeneja myöten sekä huolehtii yrityksen verkkosivuista.

Kaksi tuotetta kymmenestä päätyy markkinoille

Toisinaan ajatus uudesta tuotteesta tulee suoraan Kymppi-Maukkaan yritysasiakkailta. Kyseessä voi olla kaupanmerkki tai yritys, joka haluaa tehdä tuotetta omalla merkillään.

– Heillä voi olla todella tarkat kriteerit uuden tuotteen suhteen tai he voivat antaa meille melko vapaat kädet. Omalle merkille myynniltämme tulee tietoa siitä mitä markkinoilla kaivataan, Alanko kuvailee.

Uuden tuotteen kehittämisen kesto riippuu muun muassa siitä, kuuluuko tuote jo olemassa olevaan tuoteperheeseen vai onko kyseessä täysin uusi tuote.

– Jos samantyyppisiä tuotteita on jo olemassa, voi tuotekehitys olla varsin nopeaakin. Yleensä tuotekehitysajoissa noudatetaan vähintään puolen vuoden sykliä, sillä alkuvuodesta markkinoille tuleva tuote esitellään kaupoille yleensä edellisenä syksynä. On tosin olemassa myös sellaisia tuotteita, jotka tulevat markkinoille tammikuussa ja ne esitellään kaupoille jo edellisen vuoden maaliskuussa, Alanko kertoo.

Alangon mukaan kymmenestä kehitetystä tuotteesta kuluttajan ruokapöytään päätyy keskimäärin kaksi.

– Kauppa määrää myös osittain sen mitkä tuotteet päätyvät markkinoille. Meille tulee myös paljon asiakkailta tuoteideoita, ja mielellämme niitä toteuttaisimmekin. Mutta jos kauppa tai meidän myyntiorganisaatiomme eivät näe tuotteessa myynnillistä tavoitetta, ei tuotetta lähdetä kehittämään, Alanko toteaa.

18 vuotta tuotekehitystyötä

Pohjoisesta kotoisin oleva Pasi Alanko on alunperin ravintolakokki. Hän on käynyt Rovaniemellä hotelli- ja ravintola-alan koulutuksen. Jossakin vaiheessa kokin uraansa hän huomasi nauttivansa annosten ja menun kehittämisestä. Mies hakeutui Jyväskylään ravitsemusteknikkolinjalle, jonka harjoittelujaksolle hän pääsi Saarioisten tuotekehitykseen. Valmistuttuaan hän jäi Saarioisille äitiysloman ja hoitovapaan sijaiseksi.

– Tänne pääsin silloin kun tämän paikan vielä omisti Raisio. Tänne haettiin tuotekehittäjää, ja minut valittiin työhön. Olen tehnyt tätä hommaa 18 vuotta. Arvelisin, että olen kehittänyt näinä vuosina noin 50-100 markkinoille päätynyttä tuotetta, Alanko sanoo.

Kymppi-Maukkaat pyrkii tuomaan markkinoille jonkin uuden tuotteen joka vuosi. Viime vuosina uusia tuotteita on tullut muun muassa mämmi- ja joululaatikkopuolelle. Tänä vuonna yritys on keskittynyt pakkausten designin uudistuksiin sekä suurkeittiöille tarkoitettujen uusien tuotteiden lanseeraukseen.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?