TE-toimistokin piti Pertti Päivistä liian vanhana työelämään

Lopputilin saanut metallimies löysi uuden uran ratin takaa

Lopputili tuli Pertti Päiviselle täytenä yllätyksenä

Lopputili 2013 tuli Pertti Päiviselle täytenä yllätyksenä

Pertti Päivinen, 58, näkee vieläkin painajaisunia maaliskuun ensimmäisestä päivästä vuonna 2013. CNC-hiojana puunjalostusteollisuuden terien valmistajana tunnetulla TTT Technology Oy:llä työskennellyt Päivinen  kutsuttiin tuolloin tehtaan konttoriin kuulemaan, että hänet irtisanotaan tuotannollisista ja taloudellisista syistä. Päivinen oli aloittanut TTT:n edeltäjällä Terätuotteella päivälleen 34 vuotta aiemmin. Toijalassa sijaitseva yritys toimii nykyisin nimellä TKM TTT Finland Oy.

Yt:t olivat miehelle kolmannet. Päivinen muistelee, että samaan aikaan lähtöpassit sai toistakymmentä työntekijää. Konttorikäynnin jälkeen Päivinen sai tyhjentää kaappinsa ja lähteä kotiin. Yritys ilmoitti maksavansa irtisanotulle puolen vuoden palkan ilman työvelvoitetta.

– Toki olimme veikkailleet, kuka lähtee, mutta että se oli minä, oli yllätys sekä omasta että muitten mielestä. Kotimatkalla soitin vaimolle, että kädessä on nyt lopputili. Hän ei uskonut ollenkaan.

Päivisen mukaan pitkä työura samassa yrityksessä ei ollut etu, kun väkeä vähennettiin.

– Henki oli, että ihminen joka on ollut kolmekymmentä vuotta samassa työpaikassa, ei ole enää motivoitunut hommaan.

Koulunpenkiltä töihin

Pertti Päivinen on syntyisin Pohjois-Karjalasta Hummovaarasta, joka kuuluu nykyisin Kiteen kaupunkiin. Kahdeksanlapsinen perhe muutti vuonna 1968 Kylmäkosken Kurisjärvelle ostettuaan sieltä pienen maatilan.

Päivinen aloitti työelämässä jo 15-vuotiaana heti pakollisten koulujen jälkeen. Oman rahan tienaaminen houkutteli nuorta miestä enemmän kuin istuminen koulunpenkillä. Ennen armeijaa Päivinen ehti työskennellä Shellillä, elintarviketehdas VKT:llä ja Arolan Kutomolla. Terätuotteella hän aloitti armeijan jälkeen 21-vuotiaana.

Pertti Päivinen ajaa Länsilinjojen linja-autoa välillä Lempäälä-Tampere-Kangasala. Ammatinvaihtaja on tyytyväinen työhönsä.

Pertti Päivinen ajaa Länsilinjojen linja-autoa välillä Lempäälä-Tampere-Kangasala. Ammatinvaihtaja on tyytyväinen työhönsä.

Liian vanha työllistymään

Päivinen sai lopputilin 54-vuotiaana. Ensimmäisen puolen vuoden aikana hän rakensi huvimajan kotipihalle Lentilään, hiihti ja teki pitkiä lenkkejä koiran kanssa. Vaimo Merja ja aikuiset lapset Katja, Sari ja Jari kannustivat työnhakuun, vaikka TE-toimistossa epäiltiin miehen mahdollisuuksiin työllistyä.

– Työkkärissä sanottiin heti, ettei tuon ikäinen pääse enää mihinkään töihin, Päivinen kertoo.

Päivinen myöntää, ettei uskonut siihen oikein itsekään, kun työhakemukset oman alan töihin eivät tuottaneet tulosta.

– Mottoni oli aina ollut, että työtä tekevälle löytyy, mutta silloin tuntui, että tämänikäisen hakemukset laitettiin heti laatikkoon. Ammattitaito ei painanut yhtään. Myös aika tuntui olevan sellainen, että kaikki panivat porukkaa mäelle.

Harjoittelupaikka tarjosi töitä

Uuden käänteen Päivisen työnhaku sai keväällä 2014, kun hän pääsi toisella yrittämällä TE-toimiston järjestämään puolen vuoden pituiseen linja-autokuljettajakoulutukseen Tampereelle. Hakijoita oli 116, joista 12 valittiin kurssille haastattelun ja ajokokeen perusteella.

– Lapset nauroivat, että iskä joutuu koulunpenkille. Kyllähän se mietitytti, kuinka pärjään siellä nuorten kanssa, Päivinen kertoo.

Päivinen suoritti koulutukseen kuuluneen kahden kuukauden mittaisen työharjoittelun Länsilinjat Oy:llä. Siellä hän on edelleen.

– Kun työharjoittelua oli jäljellä viikko, tultiin minulta kysymään, kiinnostaisiko paikka.

Päivinen allekirjoitti työsopimuksen Länsilinjojen kanssa koulutuksen päättymistä seuraavana päivänä 12.11.2014. Lisäksi Koulutusrahasto palkitsi Päivisen 450 euron stipendillä.

– Se oli kohokohta opiskelussa.

Metallihommat on katsottu loppuun

Merja Päivinen kertoo näkevänsä miehestään, että tämä viihtyy työssään.

Merja Päivinen kertoo näkevänsä miehestään, että tämä viihtyy työssään.

Päivinen ajaa pääasiassa Tampereen seudun joukkoliikennettä välillä Lempäälä–Tampere–Kangasala. Varhaisin työvuoro alkaa arkena kello 4.25 ja myöhäisin päättyy viikonloppuna aamuneljältä.

– Olen tykännyt työstäni. Ei ole pölyä eikä käsissä metallitikkuja. Metallihommat on jo katsottu loppuun. Tuntuu, että hiojia ei tarvita oikeastaan missään.

Päivinen on aina pitänyt ajamisesta. Eniten totuttelemista on ollut yötöissä, Päivinen kun menisi mielellään nukkumaan ajoissa.

– Kahvia juomalla pärjää, ja onneksi yövuoroja ei ole kuin kerran kuussa.

 

 

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?