Akaalaisen Markku Lepistön tohtorintutkinnossa harmonikka soi historiallista ja uutta musiikkia

Harmonikkavirtuoosi Markku Lepistö on taiteellisessa tohtorintutkinnossaan etsinyt ja tutkinut historiallista, 1800-luvulla harmonikalla esitettyä populaarimusiikkia ja säveltänyt uutta musiikkia yli genrerajojen. Lepistön kansanmusiikin alaan kuuluva tohtorintutkinto Harmonikan vapaat lehdykät – Diatoniset harmonikat historiallisen ja uuden musiikin instrumentteina tarkastettiin Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa 16. syyskuuta.

Markku Lepistö (vas.) ja Juha Salmesvuori soittivat ensimmäisen kerran yhdessä Akaan kaupungin itsenäisyysjuhlassa. Ensi viikon konsertissa kuullaan kantaesityksen Markun kaksikolle säveltämä Suite for Organ Accordion.

Markku Lepistö (vas.) ja Juha Salmesvuori soittivat ensimmäisen kerran yhdessä Akaan kaupungin itsenäisyysjuhlassa. Ensi viikon konsertissa kuullaan kantaesityksen Markun kaksikolle säveltämä Suite for Organ Accordion. Konsertti Akaan kirkossa on osa Lepistön tohtorinväitöstutkimusta

Viidessä jatkotutkintokonsertissaan Lepistö keskittyi 1-, 2,5- ja 3-rivisiin vaihtoäänisiin harmonikoihin sekä soolosoittimina että osana duo- ja triokokoonpanoja. Hän tutki yksirivisen harmonikan mahdollisuuksia 1800-luvun populaarisävelmien esittämisessä ja sävelsi sille myös kokonaan uutta musiikkia. 2,5- ja 3-rivisille harmonikoille hän sävelsi uutta musiikkia esitettäväksi sekä soolona että duokokoonpanoissa.

– Tutkintoni myötä olen löytänyt kokonaan uuden 1800-luvun populaariharmonikkaohjelmiston, jota ei aikaisemmin ole tiedetty olevankaan. Toisaalta uusien sävellyksien teko diatonisille eli tietyn asteikon sävelet sisältäville pienille harmonikoille ja niiden sovittaminen ja esittäminen on ollut äärimmäisen mielenkiintoista. Monipuolinen työskentely on kehittänyt ja monipuolistanut sävelkieltäni, ja samalla olen löytänyt uusia soittimesta lähteviä ilmaisukeinoja, Lepistö kertoo.

Kirjallisessa työssään Markkinarenkuttimesta Martin Pauliin. Harmonikka kansanvalistuksen ja populaarimusiikin Suomessa 1850–1900 Lepistö selvitti harmonikan varhaishistoriaa Suomen suuriruhtinaskunnassa 1800-luvun jälkipuoliskolla. Hän tarkasteli erityisesti harmonikan varhaisia myyntikanavia, harmonikkaa soittaneita varhaisia esiintyjiä sekä soittimen arvostukseen liittyviä seikkoja. Avainhenkilönä tässä työssä oli saksalais-tanskalais-suomalainen harmonikkataiteilija Martin Paul (1843–1893), joka loi Suomessa vuosina 1879–1893 merkittävän uran sekä esiintyvänä taiteilijana että harmonikansoiton opettajana.

Väitös Musiikkitalossa

Markku Lepistön tohtorintutkinnon tarkastustilaisuus oli 16.9. kello 12 Black Box -salissa, Helsingin Musiikkitalossa.

Tohtorintutkinnon otsikko: Harmonikan vapaat lehdykät – diatoniset harmonikat historiallisen ja uuden musiikin instrumentteina
Kirjallinen osio: Markkinarenkuttimesta Martin Pauliin. Harmonikka kansanvalistuksen ja populaarimusiikin Suomessa 1850–1900
Kirjallisen työn tarkastajat: Dosentti Marko Tikka, FT Olli Heikkinen. Taiteelliset opinnäytteet arvioinut lautakunta: Vesa Kurkela (pj), Matti Rantanen, Heikki Laitinen, Hannu Saha. Tarkastustilaisuuden valvoja on professori Kristiina Ilmonen.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>