Toijalan rautatieasemalta loppuu 14 junavuoroa

Akaa kysyy, tunteeko VR Suomen kasvukäytävän

Kello 7.25 Toijalasta Tampereelle menevä juna on suosittu työmatkalaisten ja opiskelijoiden keskuudessa.

Kello 7.25 Toijalasta Tampereelle menevä juna on suosittu työmatkalaisten ja opiskelijoiden keskuudessa.

Suomen valtio ja Helsinki–Hämeenlinna–Tampere –kasvukäytävän kunnat ovat juuri solmimassa Suomen kasvukäytävän kehittämistä koskevaa sopimusta. Sopimuksen keskeisimpänä sisältönä on saavutettavuuden parantaminen. Tässä raideliikenteellä on merkittävä rooli. VR ei osana valtiokonsernia voi elää tässä asiassa omaa elämäänsä.

Tätä mieltä on Akaan kaupunki, jonka kaupunginhallitus päätti viime kokouksessaan tiistaina lähettää kannanoton junavuorotarjonnan heikentämisestä muun muassa VR:n hallitukselle, liikenneasioista vastaaville ministereille ja Pirkanmaan kansanedustajille.

Junan käyttämistä Akaassa merkittävästi nyt heikentävät aikataulumuutokset tulevat voimaan. Toijalasta katoaa 14 junavuoroa. Akaa haluaa kuitenkin, että uusia aikatauluja laadittaessa junayhteyksiä Toijalassa ja Viialassa parannetaan. Kaupungin mielestä nyt toteutuneille aikataulumuutoksilla on merkitystä koko Etelä-Pirkanmaalle, sillä Toijalasta junaa käyttävät myös Lempäälässä, Urjalassa, Vesilahdella ja Valkeakoskella asuvat.

Tampere loittonee junaa käyttäviltä

Toijalasta Tampereelle kello 7.31 lähtevä junavuoro on poistuvien vuorojen joukossa samoin kuin Tampereelta kello 16.34 lähtevä taajamajuna. Molemmat junat ovat työmatkalaisten ja opiskelijoiden ahkerassa käytössä.

Akaa muistuttaa myös, että Tampereelta Toijalaan kello 22.07 ja 23.07 lähtevät junavuorot poistuvat. Näitä vuoroja käyttävät muun muassa Tampereella teattereissa ja konserteissa käyvät eteläpirkanmaalaiset. Illan viimeinen juna Tampereelta Toijalaan lähtee jo kello 21.11. eikä sekään liikennöi perjantaisin.

VR muutti jo maaliskuussa Toijalasta ja Viialasta matkustajia ottavan taajamajuna 373:n aikatauluja. Myös tämä vuoro on tärkeä työssä käyville ja opiskelijoille. Aikaisemmin ensimmäinen juna lähti kello 6.59. Nyt ensimmäinen juna lähtee vasta 7.25, eikä sillä ehdi kahdeksaksi työ- tai opiskelupaikalleen.

Akaa on rautatiepaikkakunta

Akaan kaupunki muistuttaa kannanotossaan, että täällä on tehty pitkään johdonmukaista työtä raideliikenteen edellytysten kehittämiseksi. Vuosien mittaan on investoitu merkittävällä tavalla asemien seutujen infrastruktuuriin ja kaavoitukseen. Näin pyritään lisäämään asukasmääriä asemien läheisyydessä ja kasvattamaan raideliikenteen asiakasmääriä.

Se, että junat ajavat pysähtymättä Akaan asemien ohi on kaupungin mielestä ristiriidassa toivotun yhteiskunnallisen kehityksen ja muun muassa kasvukäytävän kuntien ja valtion kehittämistoimien kanssa. Kannanotossa kysytäänkin epäsuorasti, onko pääministeri Juha Sipilän hallituksen raideliikenteen ostoihin toteuttama 30 prosentin vähennys toteutettava maan vilkkaimmalla rataosuudella.

 

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?