Kesko joutuu myymään Toijalan Valintatalon tai Viialan Siwan

Keskon on myytävä joko Toijalan Valintatalo tai Viialan Siwa. Kumpikin toimii Pirkanmaan Osuuskaupan S-marketin naapurissa.

Keskon on myytävä joko Toijalan Valintatalo tai Viialan Siwa. Kumpikin toimii Pirkanmaan Osuuskaupan S-marketin naapurissa.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) hyväksyi maanantaina ehdollisena yrityskaupan, jossa Ruokakesko Oy ostaa Suomen Lähikauppa Oy:n. Kaupan hyväksymisen ehtoina KKV velvoitti Ruokakeskon myymään 60 alueella Suomen Lähikaupan toimipisteen markkinoilla jo oleville tai potentiaalisille päivittäistavarakilpailijoille.

Akaassa Keskon on myytävä joko Toijalan Valintatalo tai Viialan Siwa. Valintatalo toimii Valtatiellä aivan Pirkanmaan Osuuskaupan S-marketin vieressä ja Viialan Siwa on Keskuskadulla saman liikenneympyrän ympärillä S-marketin ja Keskon K-marketin kanssa.

Toijalassa toimivan K-Supermarket Akaan vieressä oleva Siwa ei ole myyntilistalla.

Ruokakesko pyrkii löytämään toimipisteille ostajia ensin itse, mutta tietyn määräajan jälkeen myyntiä ryhtyy toteuttamaan kaupan osapuolista riippumaton uskottu mies. Kohteilla ei ole minimikauppahintaa.

KKV ei asettanut myynnin mahdollista epäonnistumista yrityskaupan toteuttamisen esteeksi, eli yrityskauppa toteutuu, vaikka Toijalan Valintatalo tai Viialan Siwa ei löytäisi ostajaa.

Lähikauppa oli jo lopettamassa

Myyntilistalle joutuneita myymälöitä valitessaan KKV kiinnitti erityistä huomiota myymälöiden sijoittumiseen toisiinsa ja kulkureitteihin nähden, myymälöiden suhteelliseen kokoon ja kaupparyhmien suunnittelemiin myymäläverkoston uudistuksiin.

Keskon kauppapaikkapäällikkö Petteri Tastula kertoi viime viikolla Akaan Seudulle, että Keskolla ei ole uudistussuunnitelmia K-Supermarket Akaan suhteen.

Ensimmäisen analyysin perusteella KKV poisti tarkastelusta 467 paikallista markkinaa, joilla yrityskauppa ei olennaisesti vähennä Ruokakeskon kohtaamaa kilpailua.

Jäljelle jääneistä 200 alueesta tutkittiin myös markkinoiden keskittymisen vaikutusta Ruokakeskon hintatasoon. Tässä tarkastelussa KKV tunnisti 60 paikallista markkinaa, joilla yrityskauppa todennäköisesti johtaisi kielteisiin kilpailuvaikutuksiin.

KKV:n mukaan Suomen Lähikaupan kilpailuasema ja taloudellinen tilanne on pitkään ollut erittäin vaikea. Lähikaupan taloustilanteesta KKV:lle annettujen tietojen perusteella yhtiö olisi joka tapauksessa poistunut lähitulevaisuudessa markkinoilta.

Kommentit (2)

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?