Neljännen polven kauppatieteilijä Mika Yrjölä teki tohtoriopinnot kolmessa vuodessa

Toijalan lukiosta ylioppilaaksi kirjoittanut Mika Yrjölä väitteli Tampereen yliopistossa 13. marraskuuta.

Toijalan lukiosta ylioppilaaksi kirjoittanut Mika Yrjölä väitteli Tampereen yliopistossa 13. marraskuuta.

Mika Yrjölää, 28, kiinnostivat lukioaikana kuvataiteet, mutta myös matemaattiset aineet olivat hänellä vahvoja. Toijalan lukiosta 2006 ylioppilaaksi kirjoittanut Yrjölä olisi arvosanojen perusteella päässyt ilman pääsykokeita Tampereen teknilliseen yliopistoon, mutta nuori mies kaipasi jotain luovempaa. Yrjölä haki ja pääsi ensi yrittämällä opiskelemaan kauppatieteitä Tampereen yliopistoon. Valintaan vaikutti myös perhetausta: Toika Oy:n yrittäjäperheen vesa on neljännen polven kauppatieteilijä suvussa.

Vuonna 2012 Yrjölä valmistui markkinoinnista kauppatieteiden maisteriksi, minkä jälkeen hän jatkoi tohtoriopintoihin. Vajaan kolmen vuoden työn tuloksena Yrjölän väitöskirja Departures to Executive Decision Making in Omni-Channel Retailing (Näkökulmia johdon päätöksentekoon omnikanavaisessa kaupassa) tarkastettiin 13. marraskuuta Tampereen yliopistossa.

Asiakkaan ääni kuuluviin yrityksen päätöksenteossa

Yrjölän mukaan asiakkaiden roolin kasvaessa markkinointi on entistä enemmän asiakkaan äänen tuomista yrityksen päätöksentekoon, joka lopulta määrittää yrityksen menestymisen edellytykset, painopistealueet ja kilpailukeinot.

– Asiakkaat ostavat muutakin kuin tietynhintaisia tuotteita tai ylivertaisia tuoteominaisuuksia. He voivat ostaa elämyksiä, arvovaltaa, haluavat tuntea olevansa muodikkaita tai ympäristöystävällisiä. Väitöskirjan jännite syntyy siitä, miten yritykset päättävät näistä pehmeistä tekijöistä, voiko niistä päättää ja miten asiakasnäkökulman saisi tuotua yritykseen. Markkinoinnin on perinteisesti ajateltu olevan yrityksen äänen tuomista asiakkaan päätöksentekoon, mutta kun sen kääntää ympäri, pitää miettiä, miten yritys voi paremmin ymmärtää asiakkaita ja sen pohjalta paremmin suunnitella tuotteitaan, Yrjölä kuvailee.

Tutkimuksessa kehitettiin ja sovellettiin metodia, joka sallii asiakkaisiin liittyvien päätöskriteerien vertailun ja priorisoinnin. Metodin avulla yrityksen johto pystyy vertailemaan konkreettisia ja abstrakteja kriteerejä keskenään, valitsemaan prioriteetit sekä arvioimaan päätöstensä johdonmukaisuutta.

Ensimmäiset opetuskokemukset Toijalan lukiosta

Nykyisin Tampereella asuvalle Mika Yrjölälle yrittämisen arki on tuttua vanhempiensa luotsaaman Toika Oy:n kautta. Yrityksessä hän on ollut niin messuapuna kuin konsulttitehtävissä. Myös tutkijana hän haluaa tehdä työtä, josta yritykset voivat hyötyä. Tätä edellyttävät myös tutkimuksia rahoittavat yritykset.

Yrjölä on tehnyt viimeiset viisi vuotta Tampereen yliopistossa tutkimustyötä. Tutkimus kiinnostaa häntä myös jatkossa.

– Vielä en tiedä, mitä vuoden vaihteen jälkeen tapahtuu, mutta tutkimus kiinnostaa minua varmasti. Joko olen sitä itse tekemässä, lukemassa tai hyödyntämässä. Meillä on hyvä työyhteisö, josta en haluaisi luopua.

Yrjölä on opettanut yliopistossa myös markkinoinnin peruskurssilaisia. Ensimmäiset opetuskokemukset ovat Toijalan lukiosta, jossa Yrjölä teki ylioppilaskeväänä matematiikan ja fysiikan sijaisuuksia.

–  150 opiskelijan peruskurssilla ei ole mahdollisuutta antaa kovin yksilöllistä opetusta, mutta palkitsevaa on, jos luennon jälkeen yksikin ihminen kertoo saaneensa jotain, Mika Yrjölä sanoo.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?