Seppo Mikkola sai kipinän taksiyrittäjyyteen jo lapsena

Kuvateksti

Seppo Mikkola on toiminut taksiyrittäjänä seitsemän vuotta.

Taksiliikenne Mikkolaa pyörittävä Seppo Mikkola muistaa innostuneensa taksikuskin ammatista jo lapsena.

– Ajoin pienenä mopotaksia polkupyörällä, eli kuskasin kavereita polkupyörän ritsillä, Mikkola nauraa.

Kylmäkoskelta kotoisin oleva Mikkola aloitti uransa taksinkuljettajana kummisetänsä taksiyrityksessä vuonna 2006, ja taksiyrittäjänä hän on toiminut seitsemän vuotta. Yrittäminen tuntui Mikkolasta luontevalta ratkaisulta, sillä hänen vanhempansa ovat maatalousyrittäjiä.

– Kummisetäni ajoi taksia 30 vuotta ennen eläkkeelle jäämistään. Kun täällä sitten vapautui taksilupa, kannusti kummisetäni sitä hakemaan, Mikkola kertoo.

Uusi kuljettaja aloitti perjantaina

Kuvateksti

Taksiliikenne Mikkolan leivissä on neljä vakituista kuljettajaa ja yksi lomittaja.

Nykyään taksiliikenne Mikkolan leivissä on yrittäjä itse mukaan lukien neljä vakituista kuljettajaa, joista kaksi ajaa Kylmäkoskella ja kaksi Toijalassa. Lisäksi vahvuuteen kuuluu yksi kuljettaja, joka hoitaa muiden kuljettajien lomat ja vapaapäivät. Uusin kuskeista aloitti työt perjantaina. Uuden työntekijän palkkaaminen ei ole Mikkolalle koskaan ollut suuri kynnys.

– Meillä on provisiopalkkaus, eli mitä enemmän ajat, sitä enemmän tienaat. On siinä tietysti riskinsä, mutta se on yrittäjän velvollisuus. Olen lisännyt autojen määrää siksi, ettei tarvitsisi koskaan sanoa asiakkaalle, että nyt ei kyyti onnistu, Mikkola toteaa.

Ikävimmäksi asiaksi yrittämisessä Mikkola mainitsee lomien lyhyyden ja vähyyden, parasta toisaalta on yrittäjän vapaus.

Kuvateksti

Taksiliikenne Mikkolan suurin asiakas on Akaan kaupunki.

– Taksiliiton sääntöjä toki täytyy noudattaa, ja vuoroissa ajetaan. Olemme sopineet porukan kanssa, että saa mennä ja tulla miten haluaa, mutta päivystykset täytyy hoitaa. Meillä on kiertävä päivystysrinki ja silloin on puhelimet auki, eli kyydin saa aina kun soittaa, Mikkola sanoo.

Akaan kaupunki suurin työllistäjä

Taksiliikenne Mikkolan kaikki autot ajavat normaalin taksiliikenteen lisäksi myös kela-kyytejä ja sote-kyytejä. Kylmäkosken autot ajavat myös koulukyytejä. Mikkolalla ei olekaan valittamista yhteistyöstä Akaan kaupungin kanssa.

– Kaupungin ajoilla me pääasiassa elämme, varmaankin 60 prosenttia tulee sieltä ja kela-kyydeistä melkeinpä loput. Ilta- ja viikonloppuliikenteen käteisasiakkaat ovat aika pieni osuus niihin verrattuna.

Taksiliikenne Mikkolalta on mahdollista tilata myös tavarakuljetuksia. Yrityksellä on käytössään pakettiauto, mutta suurin osa kuljetuksista hoituu tavallisella taksilla.

– Äskettäin veimme juuri Pankakoskelle Passatilla pitkän raudan, Mikkola kertoo.

Mikkolan mukaan laman vaikutuksia kyytien määrään on hankala arvioida.

Kuvateksti

Taksiliikenne Mikkolan kiireisintä aikaa on pikkujoulukausi.

– Kaikki vuodet ovat samanlaisia, eli välillä on hiljaisempaa ja välillä pitäisi olla menossa joka puolelle. Kylmäkosken viikonloput ovat nykyään kyllä hiljentyneet, mutta eihän täällä toisaalta ole enää baariakaan. Pikkujouluaika meillä on kiireisintä, silloin on enimmäkseen valmiiksi tilattua kyytiä, eli varauskirja täyttyy parin viikon ajalle.

Hyvän taksikuskin pitäisi Mikkolan mukaan pukeutua siististi, pitää autonsakin siistinä ja olla asenteeltaan palveleva. Myös kärsivällisyys on taksikuskin ammatissa hyve.

– Hyvä kuski on muuten tällainen kuin minä, mutta laittaa suorat housut jalkaan, Mikkola nauraa.

Palvelemme Akaassa -sarjassa Akaan Seutu esittelee eri alojen akaalaisia yrityksiä.

 

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?