Maria Valtonen ryhtyi vaateliikkeen pitäjäksi puolitoista vuotta sitten laman jo iskettyä Suomen talouteen. Hänellä ei siis ole kokemusta paremmista ajoista, mutta yrittäjän asenne on positiivinen.
– Jos nyt pärjään, niin kaikki muu on plussaa.
Valtonen huomasi taannoin, että silloisessa Moda Mäkipää -nimisessä vaateliikkeessä oli loppuunmyynti. Hän puhui ensin puolileikillään miehelleen, että ostaisi liikkeen. Tuohon aikaan nainen antoi tilauksesta pukeutumisneuvontaa sekä piti laukkukutsuja.
– Olen hyvin perhekeskeinen ihminen, mutta toisaalta lapset olivat jo sen ikäisiä, että pystyin ryhtymään tähän. Minulle sanottiin, että tämä on niin minun juttuni. Ajattelin, että toista tällaista tilaisuutta ei tule, Valtonen kertoo.
Liikkeellä oli vakiintunut asiakaskunta ja pitkät perinteet. Yrittäjä halusi kuitenkin muuttaa sen nimen. Vaateliike Huuska juontaa juurensa Maria Valtosen sukujuuriin. Nimivalinta osui nappiin.
– Moni mieskin on poikennut tänne. He ovat sanoneet, että oli pakko tulla katsomaan, kun Toijalassa on taas Huuska-niminen liike. Olen oppinut suvustani tänä aikana enemmän kuin koko aikaisemmassa elämässä, Maria Valtonen naurahtaa.
Isojakin kokoja tarjolla
Vaateliike Huuska myy vaatteita ja asusteita naisille. Myös kenkiä on tulossa valikoimaan lisää.
Valtosella on sekä pukeutumisneuvojan erikoisammattitutkinto että värikonsultin koulutus. Hän tekee edelleen tilauksesta värianalyysejä, mutta toisaalta asiakas saa häneltä automaattisesti vinkkejä tullessaan ostoksille.
– Skannaan asiakkaan heti, kun hän astuu ovesta sisään. Käytän työssä koko ajan ammattitaitoani. Kerron asiakkaalle suoraan, jos jokin vaate ei sovi hänelle. Luottamus siitä on tärkeä. On sekä asiakkaan että minun etuni, ettei ostettu vaate jää käyttämättömänä kaappiin.
Maria Valtonen käy lähes viikoittain Helsingissä ostoilla. Hän tutustuu erilaisiin malleihin ja tekee niistä tehtaalle tilauksia. Suurin osa vaatteista tehdään tilausten mukaan, ja ne pitää tilata vähintään puoli vuotta etukäteen.
Tämä asettaa omat haasteensa. Yrittäjä sanookin, että hän on oppinut paljon kantapään kautta. Senkin, että hiukan isompia kokoja pitää tilata riittävästi.
– Moni kysyy liikkeeseen astuessaan, että onko minulla mitään hänen kokoiselleen. Tosiasiassa eniten menee kokoja 42–46. Minulla on tarjolla isompiakin kokoja.
Toimiva yhteistyö
Liikkeen pitäjän persoona näkyy valikoimassa väkisinkin hiukan. Vaikka tarjolla on vaatteita moneen makuun, yrittäjän täytyy uskoa myymiinsä tuotteisiin.
Maria Valtosen mukaan nykyään ei ole enää niinkään erikseen nuorten ja vanhempien ihmisten vaatteita, vaan jokaisella on oma persoonallinen tyylinsä. Samaa vaatetta voi käyttää nuori ja iäkäs.
– Mitoitukset ovat tärkeitä. Ikä näkyy vartalossa muutoksina, ja tämä pitää ottaa huomioon valikoimassa.
Kauppiaalla onkin yhteistyökumppanina ompelija, joka tekee vaatteisiin korjauksia asiakkaan mittojen mukaan. Niille on tarvetta päivittäin.
Akaa on Valtosen mielestä hyvä paikka yrittää. Yhteistyö kaupungin ja muiden yrittäjien kanssa toimii.
– Täällä on esimerkiksi Hunajahulinat ja Punaisen maton huumaa -tapahtuma. Ne tuovat positiivista virettä, ja niissä käy paljon ihmisiä. Tänne on ollut helppo tulla yrittäjäksi.
Huuskaan tulee asiakkaita ostoksille kauempaakin. Moni arvostaa sitä, että täällä saa auton parkkiin oven eteen ja että liikkeessä palvellaan. Valtonen tilaa asiakkaille myös täsmätuotteita näiden toiveiden mukaan.
Asiakkailta tulee myös ideoita valikoimaan. Yhteistyö toimii näinkin.
Viimeisimmät kommentit