”Tankkauspisteen saaminen Akaaseen olisi hieno juttu”

Hinta ja kotimaisuus puhuvat etanolin puolesta

Jyri Vesterisen kipukynnys ylittyi, kun bensan litrahinta oli kolme vuotta sitten 1,72 euroa. Sen jälkeen mies on tankannut etanolia.

Jyri Vesterisen kipukynnys ylittyi, kun bensan litrahinta oli kolme vuotta sitten 1,72 euroa. Sen jälkeen mies on tankannut etanolia.

Hoteli Ackasia Toijalassa pyörittävä Jyri Vesterinen on tankannut autoihinsa E85-polttoainetta eli etanolia kolmen vuoden ajan, vaikka etanolin tankkauspiste Akaasta puuttuukin.

Polttoaine vaihtui litrahinnaltaan bensiiniä ja dieseliä edullisempaan etanoliin alun perin pitkän työmatkan vuoksi. Aiemmin stuerttina työskennelleen Vesterisen mittariin kertyi työmatkaa parhaimmillaan 280 kilometriä päivässä.

– Kun dieselin hinta nousi, päädyin pieneen bensa-autoon.  Ostin pienen Ford Ka:n, vuosimallia 2002, ja kun bensiinin litrahinta nousi 1,72 euroon, tilaisin autoon Hongkongista niin sanotun etanoliboksin.

Boksi oli muunnossarja, jonka Vesterinen kiinnitti nippusiteillä autonsa akun päälle ja kiinnitti moottoriin neljä johtoa.

–Boksi maksoi sata euroa, ja asentamiseen meni 20 minuuttia. Tuota tilaamaani boksia suositellaan vuoden 2001 jälkeen valmistettuihin autoihin.

Sitten Vesterinen ajoi Akaan ja Helsinki-Vantaan välistä työmatkaansa pelkästään etanolilla kaikkiaan 80 000 kilometriä, kunnes Ka:sta hajosi kytkin. Tankin sai täyteen työmatkan puolivälissä Hämeenlinnan Tiiriöllä tai lentoaseman päässä.

–Katsastukseen tankkasin bensiiniä päästöarvojen vuoksi, ja katsastusmiehet kyllä näkivät boksin, mutta eivät sanoneet siitä mitään.

Vaikka etanolia kuluu hieman enemmän kuin bensaa, Vesterinen sanoo säästäneensä polttoainekuluissa laskelmiensa mukaan pari euroa sadalle, mikä oli käytännössä noin viisi euroa työmatkaa kohden riippuen tietysti kulloinkin vertailuna käytetyn bensiinin vaihtelevasta hinnasta.

Ainoat ongelmat etanoliin siirtymisessä Vesterinen sanoo huomanneensa kovien pakkasten aikaan.

–Tosi kylmillä ilmoilla ryypystäkään ei ollut apua, vaan käynnistämistä piti yrittää neljä–viisi kertaa, Vesterinen kuvailee.

Vaimon ja vanhempien autoon puolet ja puolet

Vesterinen kertoo tankkaavansa myös nykyiseen, vuoden 2001 Renault Lagunaansa puolet etanolia ja puolet bensiiniä, vaikka autoon ei asennettu mitään erityistä muunnossarjaa.  Akaalaisessa perheessä on käytössä myös toinen, vuoden 2004 Renault, johon tankataan aina etanolia, kun tankkauspiste kohdalle osuu. Myös Vesterisen vanhempien autoon tankataan puolet bensiiniä ja puolet etanolia.

– Autot tuntuvat hyvin ymmärtävän ilman mitään muunnossarjaakin, että niiden tankissa on etanolia. Parhaiten etanoli toimii kuitenkin uusissa ruiskumoottoriautoissa, Vesterinen muistuttaa.

Vesterisen kesäauton, vuosimallin -89 Ford Fiestan kaasutinmoottori ei nimittäin etanolilla hevin käynnistynyt.

– Jotenkuten ryyppyä pohjassa pitämällä sain sen käyntiin, kun olin siihen etanolia jo ehtinyt tankata.

Polttoaineen myyjät suosittelevat etanolia autoihin, joissa on flexfuel-moottori.

Jyri Vesterisen päivittäinen työmatka lyheni reilu vuosi sitten murto-osaan aikaisemmasta, mutta Lagunan tankki täyttyy yhä etanolilla.

Jyri Vesterisen päivittäinen työmatka lyheni reilu vuosi sitten murto-osaan aikaisemmasta, mutta Lagunan tankki täyttyy yhä etanolilla.

Lähin tankkauspiste Lempäälässä

Jyri Vesterinen luettelee polttoaineen hinnan lisäksi muitakin syytä, miksi siirtyi etanolipohjaiseen menoveteen. Niistä tärkein on polttoaineen kotimainen alkuperä.

E85-korkeaseosetanolipolttoneste valmistetaan suomalaisen elintarviketeollisuuden biojätteestä, ja etanoliin siirtyminen vähentää auton fossiilisia hiilidioksidipäästöjä parhaimmillaan jopa 80 prosenttia.

Vesterinen ei usko luopuvansa etanolin tankkaamisesta, vaikka Akaasta ei polttoainetta vielä saakaan.

– Akaassa tankkaamme tietysti kallista bensaa, jos tankki on tyhjä, joten etanolitankkauspisteen saaminen tänne olisi hieno juttu.

Polttonestekauppias Riku-Pekka Lehtonen Pirkanmaan Osuuskaupasta kertoi kaksi vuotta sitten Akaan Seudulle, ettei Toijalan ABC:lle ole luvassa uusia polttoainelaatuja. Hänen mukaansa vanhoille asemille tarvittaisiin tätä varten mittavia säiliö- ja putkistomuutoksia.

Toijalan Neste Oilin huoltoaseman Teijo Mattila puolestaan kertoo, että mittarikentässä olisi vielä tilaa uudelle polttoainelaadulle.

– Etanolin ottaminen valikoimiin ei ole periaatteessa mitenkään poissuljettua, mutta kysyntää pitäisi olla huomattavasti, että investointi kannattaisi, Mattila muotoilee.

Akaan lähin etanolin tankkauspiste sijaitsee tällä hetkellä Ideaparkin kohdalla.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?