Uusi yritysalue on Kristiina Salon pääurakka

Miten myydä kaupunkia, jota kukaan ei tunne?

Akaan Yritys-Konhon kaavasta tehdyt valitukset kaatuivat Korkeimmassa hallinto-oikeudessa lähes heti sen jälkeen, kun Kristiina Salo aloitti työnsä Akaan kaupungilla. Sattumaa, mutta hyvä niin, sillä Salon tehtävä Sisu-hankkeen vetäjänä on ennen kaikkea saada Yritys-Konhon rakentaminen vauhtiin. Kunhan alueelle ensin saadaan uusi nimi. Konho kun on Valkeakosken puolella. Avoin nimikilpailu päättyi eilen.

– Olen lähtenyt siitä, että nimessä olisi Akaa. Se sopii myös kansainvälisesti, koska siinä ei ole äätä eikä öötä, Salo sanoo.

Kristiina Salon seuraaviin tehtäviin kuuluu muun muassa päätös siitä, mikä yritys hoitaa uuden yritysalueen viestinnän ja markkinoinnin.

Kristiina Salon seuraaviin tehtäviin kuuluu muun muassa päätös siitä, mikä yritys hoitaa uuden yritysalueen viestinnän ja markkinoinnin.

Vaikka Akaa on helppo lausua, sen sijainti kartalla on monelle tuiki tuntematon. Kristiina Salon aikaansa seuraava yritysjohtajatuttu Seinäjoelta kertoi liikkuvansa paljon junalla Etelä-Suomessa, siis Akaan läpi, muttei osannut sijoittaa kaupunkia kartalle lainkaan. Asemilla kun lukee Toijala ja Viiala. Kun Kristiina Salo tuli itse työhaastatteluun, eivät sen enempää tienviitat kuin Googlen kartta näyttäneet Akaata missään. Vain Toijalan, Viialan ja Kylmäkosken.

– Se on yksi ongelma, että juuri kukaan ei tiedä, missä on Akaa. Kaupungin nimi liittyy olennaisesti yritys-alueen markkinointiin, mutta miten myydä kaupunkia, jota kukaan ei tunne? Salo kysyy.

Hänen mielestään Akaan parempaa tunnettavuutta edistäisi myös vahvempi akaalaisuus.

– Akaalaista kotipaikkaylpeyttä Akaasta en ole huomannut. Senkin syntyminen olisi tietysti helpompaa, jos moottoritien kylteissä lukisi kolme kertaa Akaa. Kaikkien kylttien uusiminen maksaa kuitenkin satoja tuhansia euroja. Sastamalassa se maksoi puoli miljoonaa.

Maksoi mitä maksoi, Sastamala halusi sen tehdä. Myös Akaassa pitäisi Salon mielestä saada ihmiset puhaltamaan samaan hiileen.

– Toijala–Viiala–Kylmäkoski-asetelma on olemassa edelleen, mikä on aika harmillista. Ihmiset ovat mukavia, ja minut on otettu hyvin vastaan, mutta palavereissa puhutaan, että Viialassa pitäisi kehittää sitä ja Toijalassa tätä.

Onko Akaa varovainen vai realisti?

Kristiina Salo on ehtinyt kahden kuukauden aikana törmätä myös siihen pohdintaan, joko kehitys kulki Akaan ohi eli onko moottoritien ja pääradan suomat mahdollisuudet menetetty?

– Ollaanko liian varovaisia, vai ollaanko vaan realistisia? kuuluu Salon vastakysymys.

Maantiede ei kuitenkaan ole muuttunut miksikään. Akaassa pitäisi osata ajatella tarpeeksi isosti ja tarpeeksi pitkälle.

Pääradalle vievä pistoraide uudella yritysalueella voi olla jatkossa kova sana päästöjä suitsivassa Euroopan unionissa.

Pääradalle vievä pistoraide uudella yritysalueella voi olla jatkossa kova sana päästöjä suitsivassa Euroopan unionissa.

– Sijainti Helsinki–Hämeenlinna–Tampere-vyöhykkeellä on jo lottovoitto. Kansainvälisesti ajatellen olemme myös lentokentän vieressä. Uuden yritysalueen pistoraide voi olla kova sana 10–20 vuoden päästä, vaikka sitä ei vielä otettaisikaan käyttöön, Salo luettelee kuumia faktoja.

Myös työvoiman liikkumisen mahdollisuus moottoritietä ja rataa pitkin on yksi asia, mitä kannattaa Salon mielestä korostaa Akaa-viestinnässä.

– Tampereella on paljon yrityksiä, joilla tulee seinät vastaan, ja joiden työntekijät voisivat hyvin käydä Akaassa töissä.

Uuden, 180 hehtaarin yritysalueen markkinoinnista ja viestinnästä järjestetään tarjouskilpailu. Kun tekijä on valittu, alueelle etsitään sekä yksittäisiä ja erikokoisia yrityksiä että yritysryppäitä, jotka hyötyvät sijainnista toistensa naapurissa.

– Myös nykyisten akaalaisten yritysten yhteistyö ja verkostot ovat tärkeitä. Heillä voi olla kumppaneita, jotka he haluaisivat lähemmäs. Jos taas useampi yritys on samassa paikassa, he voivat keskittää taloushallintoa ja jopa myyntiä. Nämä tarpeet tiedetään varmasti paremmin yrityksissä, mutta kaikkia uusia konsepteja kannattaa miettiä, Salo rohkaisee.41Kristiina Salo1 41Kristiina Salo4

Kommentit (2)

  1. Timo Rajala

    Muun muassa minun, arvoisa Da-De. Ei siinä Akaa-nimessä mitään vikaa ole, jos se on seurakunnankin nimenä kestänyt liki 600 vuotta.

    Suomessa on harvoja kolmen AAA:n kuntia.

    Ei siis se nimi kuntaa pahenna, niin kuin ei nimi miestäkään.

    Sen sijaan sitä sopisi miettiä, miten uutta kuntaa on oikeasti markkinoitu! Kyllä se nimi mieliin jää, jos brändille on riittävästi katetta. Ei Akaa mitään unelmahöttöä ole.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?