Roskia ja rikkaruohoja Toijalan asemalla

Liikennevirasto potkii siivoojat liikkeelle

Asemalaitureille johtavien portaikkojen siivous kuuluu Liikennevirastolle, ja käytnnön siivoustöistä huolehtii VR Track Oy.

Asemalaitureille johtavien portaikkojen siivous kuuluu Liikennevirastolle, ja käytnnön siivoustöistä huolehtii VR Track Oy.

Toijalan rautatieaseman laiturit ja asematunneli ovat koko kesän olleet siivottomassa kunnossa. Portaikot ovat täynnä milloin roskia tai tupakantumppeja, milloin lasinsiruja. Laitureille kuljettavat hissit ovat törkyisiä, eikä niiden teräspinta liioin kiillä eikä ikkunoista näe läpi.

Aseman alueen vastuut on jaettu kaupungin ja VR:n kesken niin, että asemalaitureiden, portaikkojen ja hissien siivous on Liikenneviraston vastuulla ja asematunnelin kulkukäytävät puolestaan kuuluvat Akaan kaupungille.

Toijalan asemasta vastaava Veli-Matti Hirvonen Liikennevirastosta vastaa työpuhelimeensa perjantaina, ja lupaa ”laittaa ukot liikkeelle.” Ukoilla hän tarkoittaa VR Trackin henkilökuntaa, joille laiturien ja portaikkojen siivous kuuluu.

– Laiturien siivouksesta vastaa Risto Röhman VR Trackista.  Minä laitan ukot liikkeelle, Hirvonen vastaa jostain radanvarsityömaaltaan Akaata etelämpää.

Kukkaistutukset kiellettiin jo viime kesänä

Akaan kaupunki olisi viime kesänä laittanut Toijalan rautatieasemalle kukkaistutuksia ja myös hoitanut ne, mutta kaupunginpuutarhuri Heli Laineen mukaan VR kielsi. Laine kertoi Akaan Seudulle 14.6.2013, että VR:ltä otettiin häneen yhteyttä, että kesäkukkia ei saa laittaa, koska aseman huoltoliikenne häiriintyy niistä.

Kaksikymmentä miljoonaa markkaa

Toijalan asematunneli valmistui vuonna 2000, ja se avattiin käyttöön, joskin vielä hiukan keskeneräisenä, 22. kesäkuuta kello 14. Betonirakenteisen asematunnelin rakentaminen maksoi noin 20 miljoonaa markkaa, josta silloisen Toijalan kaupungin osuus oli 20 prosenttia eli noin kolme miljoonaa markkaa.

Risteysaseman ratapiha-alue sai nykymuotonsa vuonna 1997 alkaneissa kunnostustöissä, joissa ratapihatöiden lisäksi esimerkiksi matkustajalaitureita korotettiin, jotta junaan nousu olisi helpompaa.  Ratapihatyöt tulivat maksamaan kaikkiaan noin 57 miljoonaa markkaa. Korjaustöiden yhteydessä raiteille rakennettiin muun muassa aidat. Tätä ennen toijalalaisilla oli tapana hyppiä jo tuolloin vilkkaasti liikennöidyllä radalla ja jopa potkukelkkojen kanssa.

– Toijalalaisilla näyttää olevan hyvin perinteiset reitit ja mummuja on löytynyt kelkkojen kanssa milloin mistäkin, kuvaili Jorma Pesonen VR Radasta tilannetta Akaan Seudussa 4.4. 2000.

 

Siivouksen lisäksi asematunnelissa olisi muutakin korjattavaa.

Siivouksen lisäksi asematunnelissa olisi muutakin korjattavaa.

Asematunnelissa kulkevat   ihmiset sotkevat ja roskaavat minkä ehtivät, joten siivouksen tarve olisi jatkuva.

Asematunnelissa kulkevat ihmiset sotkevat ja roskaavat minkä ehtivät, joten siivouksen tarve olisi jatkuva.

Asemalaitureille kuljettavat hissit haisevat ja ovat törkyisessä kunnossa.

Asemalaitureille kuljettavat hissit haisevat ja ovat törkyisessä kunnossa.

Tämä istuinryhmä ei juuri istumaan houkuttele.

Tämä istuinryhmä ei juuri istumaan houkuttele.

Asematunneli toimii samalla Toijalan taajaman merkittävänä kevyenliikenteenväylänä. 14 vuotta sitten kaupunkilaiset hyppivät vielä radalla junien seassa.

Asematunneli toimii samalla Toijalan taajaman merkittävänä kevyenliikenteenväylänä. 14 vuotta sitten kaupunkilaiset hyppivät vielä radalla junien seassa.

Asemalaiturin hissipömpeli on töhritty.

Asemalaiturin hissipömpeli on töhritty.

VR kielsi viime kesänä kaupunkia tuomasta kukkia asemalle, joten nyt asemaa koristavat vain rikkaruohot.

VR kielsi viime kesänä kaupunkia tuomasta kukkia asemalle, joten nyt asemaa koristavat vain rikkaruohot.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?