Sanomalehti on edelleen luotettavin media

Sanomalehtien kärkiasema luotettavimpana mediana on vahvistunut. Tuoreen tutkimuksen mukaan 79 prosenttia suomalaisista pitää painettuja sanomalehtiä luotettavana mediana. Painetut sanomalehdet ovat ykkösenä kaikissa tutkituissa ikäryhmissä.

Toiseksi sijoittuivat Ylen televisiokanavat, joita pitää luotettavina 73 prosenttia suomalaisista. Sanomalehtien luotettavuusero Yleen kasvoi kuudeksi prosenttiyksiköksi, kun sanomalehdet säilyttivät edellisvuoden tasonsa ja Yle menetti kaksi prosenttiyksikköä vuoden takaisesta tuloksestaan.

IRO Research Oy kysyi suomalaisten mielipiteitä 21 median luotettavuudesta maaliskuussa Sanomalehtien Liiton toimeksiannosta.

Instagram on tärkeä joka sadannelle

Kolmanneksi luotetuimpia ovat Ylen radiokanavat, joita pitää luotettavina 69 prosenttia suomalaisista. Seuraaviksi luotetuimpia ovat sanomalehtien maksulliset digitaaliset palvelut, Ylen digitaaliset palvelut ja sanomalehtien maksuttomat digitaaliset palvelut.

Akaan Seudun Digilän tapaisten maksullisten digitaalisten palveluiden luotettavuus kasvoi neljällä prosenttiyksiköllä.

Sosiaalisen median palveluihin suomalaiset eivät edelleenkään yhdistä sanaa luotettava. YouTubea pitää luotettavana kolme, Facebookia ja Twitteriä kaksi ja Instagramia yksi prosentti suomalaisista.

Sanomalehtien Liiton kuluttaja- ja mediamarkkinoinnin johtaja Sirpa Kirjonen toteaa, että elämme tällä hetkellä aikaa, jossa mitataan erityisesti luotettavuuden merkitystä tiedonvälityksessä.

– Niin kutsuttujen vaihtoehtoisten totuuksien ja tarkoituksellisesti tuotettujen valeuutisten aikana on erinomaista nähdä tuloksia, jotka todistavat suomalaisten säilyttäneen korkean luottamuksensa vastuullisesti ja ammattitaidolla tuotettua suomalaista uutismediaa kohtaan, Kirjonen iloitsee.

IRO Researchin tutkimuksessa selvitettiin luotettavuuden lisäksi myös suomalaisille tärkeimpiä, hyödyllisimpiä, asiantuntevimpia ja läheisimpiä uutislähteitä. Kaikissa näissä painetut sanomalehdet olivat kärjessä.

Edes nuoret aikuiset eivät pidä somea tärkeänä uutislähteenä, sillä 18–34-vuotiaille kahden kärki ovat painetut sanomalehdet ja sanomalehtien maksuttomat digitaaliset palvelut.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?