Paikallislehdet johdattelevat äänestäjät kuntavaalien uurnille

Painetut sanomalehdet (esim. paikallislehdet ja maakuntalehdet) ja kaupunkilehdet ovat ylivoimaisesti tärkeimmät mediat, kun suomalaiset hakevat tietoa äänestyspäätöksensä tueksi huhtikuun 2017 kuntavaaleihin, selviää IRO Researchin joulukuussa Sanomalehtien Liiton toimeksiannosta tekemästä Kuntavaalimediat 2017 -tutkimuksesta.

Akaan Seutu järjesti viime kuntavaaleissa kolme vaalipaneelia. Tässä tunnelmia Aseman koulu vaalipaneelista.

– Kunta-asiat ovat paikallislehtien asioita. Meillä kunta-asiat ovat toimintamme keskiössä koko vaalikauden. On luonnollista, että luottamushenkilöitä haastatellaan ja he myös kirjoittamat meille mielipidekirjoituksia. Tästä seuraa, että vaalit ovat paikallislehdille tärkeä asia. Missä muualla ehdokkaat pääsevät esille, sanoo Akaan Seudun päätoimittaja Juha Kosonen.

Suomalaisista 63 prosenttia aikoo hakea äänestyspäätöksensä taustaksi tietoa painetuista sanomalehdistä ja 42 prosenttia painetuista kaupunkilehdistä. Kolmanneksi eniten tietoa haetaan sanomalehtien digitaalisista palveluista (36 %) ja Ylen televisiokanavista (36 %). Tutkimuksessa mukana olleista 21 eri mediasta tai mediaryhmästä äänestäjät arvioivat hakevansa tietoa keskimäärin 3,4 eri lähteestä.

– On selvä asia, että paikalliset asiat löytyvät paikallislehdessä. Viime kuntavaaleissa järjestimme suositut vaalipaneelit joka taajamassa. Tulevat vaalit ovat erittäin merkittävät, koska kuntien luonne muuttuu. Nyt puhutaan elinvoimakunnista, sanoo Kosonen.

Sekä kunnallisvaaleissa äänestämisen varmuus että painettujen sanomalehtien merkitys tiedonlähteenä kasvavat lineaarisesti äänestäjän ikävuosien lisääntyessä.  55 vuotta täyttäneistä jo lähes 80 prosenttia hakee tukea äänestyspäätökselleen painetusta sanomalehdestä.

Nuorten äänestäjien tärkein tiedonlähde ovat sanomalehtien digitaaliset palvelut. Äänestämään varmasti tai mahdollisesti aikovista 18–24-vuotiaista 64 prosenttia aikoo hakea tietoa äänestyspäätöksensä taustaksi sanomalehtien digitaalisista palveluista. Toiseksi sijoittuvaa Googlea aikoo hyödyntää selvästi harvempi eli 42 prosenttia ikäryhmästä.

Myös 25–34-vuotiaiden tärkein tiedonlähde ovat sanomalehtien digitaaliset palvelut. Sen sijaan 35 vuotta täyttäneille ylivoimaisesti tärkein tiedonlähde ovat painetut sanomalehdet.

Seuraavat kuntavaalit ovat jo 9. huhtikuuta. Niiden ennakkoäänestys alkaa 29. maaliskuuta.

Akaan Seutu kertoo Akaan asiat

Kuntavaaleissa äänestämisen tueksi haetaan tietoa täsmälleen samoista medioista, joista suomalaiset kertovat seuraavansa säännöllisesti asuinkuntansa asioita; painetuista sanomalehdistä ja kaupunkilehdistä. Kolmannelle sijalle asuinkuntaa koskevassa uutisoinnissa sijoittuvat Ylen televisiokanavat ja neljänneksi sanomalehtien digitaaliset palvelut. Nuorin aikuisväestö, 18–24-vuotiaat, seuraa asuinkuntaa koskevia uutisia myös Facebookista. Nuoret nimeävät Facebookin viidenneksi tärkeimmäksi tietolähteeksi tulevissa kuntavaaleissa.

– Kun Akaan valtuuston puheenjohtaja Saila Kallioinen onnitteli lehteä sen 100-vuotisesta taipaleesta ennen valtuuston kokousta viime joulukuussa, hän nimenomaan painotti, että Akaan Seutu kertoo Akaan asiat ja näinhän se on. Myös paikkakunnan historia on meidän sivuilla vahvasti esillä, sanoo Kosonen.

Tutkimuksen tulokset ovat linjassa välittömästi kevään 2015 eduskuntavaalien jälkeen toteutetun, eduskuntavaaliehdokkaan valintaan vaikuttanutta mediaa selvittäneen tutkimuksen kanssa.

– Painetut sanomalehdet olivat myös tuolloin selkeä ykkönen. Toiseksi tärkeimmät olivat Ylen televisiokanavat, kolmantena Ylen digitaaliset palvelut ja neljäntenä sanomalehtien digitaaliset kanavat. Ensi kevään kuntavaalien osalta näyttäisi siltä, että sanomalehtien digitaaliset palvelut ovat ottamassa selvän etulyöntiaseman Ylen digipalveluihin nähden, toteaa Sanomalehtien Liiton kuluttaja- ja mediamarkkinoinnin johtaja Sirpa Kirjonen.

 Kuntavaalimediat 2017 -tutkimus toteutettiin osana IRO Researchin 1000 suomalaista -tutkimusta IRO Research Oy:n ISO-sertifioidussa valtakunnallisessa kuluttajapaneelissa. Tutkimus tehtiin Sanomalehtien Liiton toimeksiannosta joulukuussa 2016. Tutkimuksen otos painotettiin iän, sukupuolen, asuinpaikkakunnan tyypin sekä asuinpaikan mukaan vastaamaan 18 vuotta täyttänyttä väestöä valtakunnallisesti. Tutkimushaastatteluja tehtiin yhteensä 1000 kpl. Tutkimuksen tilastollinen virhemarginaali on enimmillään +/- 3,1 %-yksikköä.

 

Yksi kommentti

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?