Kaupunginhallituksen asioista kertyy noin 60 000 sivua vuodessa

Akaa selvittää sähköistä kokouskäytäntöä

Reilu vuosi sitten Akaan valtuuston hyväksymään talouden tasapainottamisohjelmaan sisältyy sähköiseen päätöksentekoon siirtyminen ja paperisista esityslistoista luopuminen mahdollisesti vuoden 2016 aikana. Tätä ei ole kuitenkaan huomioitu kaupungin kuluvan vuoden määrärahoissa eikä vuoteen 2018 ulottuvassa taloussuunnitelmassa.

Akaan kaupunginhallitus päätti viime kokouksessaan, että selvitystä sähköiseen kokouskäytäntöön siirtymisestä jatketaan hallintotoimessa. Lisäselvityksen jälkeen hallitus ratkaisee, siirrytäänkö sähköiseen kokouskäytäntöön uuden valtuustokauden alusta 1.6.2017.

Sähköiseen kokouskäytäntöön siirtymisessä kustannuksia aiheuttavat asianhallintaohjelman vaatima lisäosa, laitehankinnat ja mahdolliset tietoliikenneyhteydet. Kokousmateriaalia käsitellään kokouksessa joko kannettavalla tietokoneella tai tablet-laitteella.

Pelkästään Akaan kaupunginhallituksen kokouksiin tulostetaan ja postitetaan tänä vuonna arviolta noin 60 000 sivua. Hallituksen kokousmateriaalin työstämiseen menee kahden palvelusihteerin työaikaa kummankin osalta vähintään yksi päivä jokaista esityslistakokonaisuutta kohden.

Talouden tasapainottamisohjelman mukaan hallintotoimen toimistotehtävistä on tarkoitus vähentää henkilökuntaa eläköitymisen myötä vuoteen 2018 mennessä.

Tällä hetkellä Akaan luottamushenkilöt saavat virallisen esityslistan paperisena postitse, minkä lisäksi heille lähetetään listat myös sähköpostilla.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?